SILNIK JUMO 211F SAMOLOTU HEINKEL HE-111 W ZAMKU GNIEW

/ 1 komentarzy / 11 zdjęć


w czasie letnich wędrówek z Misiolą, w zamku Gniew, trafiliśmy na wystawę militarną, umieszczona w murach zamku ....przewodniczka zamkowa otwierając zamknięte na sto spustów zamków i rygli drzwi powodowała że poczułem się jak dziecko otwierające stary kufer po dziadku....wśród kilku mini dioram z zardzewiałymi karabinami , hełmami i amunicją, moim oczom ukazał się kompletny silnik jumo 211f (rok produkcji 41), z samolotu Henkiel He111 H6, który dzięki Sekcji Historyczno-Eksploracyjnej Towarzystwa Przyjaciół Sopotu , pod kierunkiem przewodniczącego Zbigniewa Okuniewskiego razem z Gdańskim Bractwem Historii Wojskowości , kierowanym przez prezesa Adama Mazura, został wydobyty z jednego z jezior w woj. Pomorskim.


W ekipie „czarna robota” przypadła nurkom: Piotrowi Dahmowi, Pawłowi Brysiowi, Mirosławowi Nowaczewskiemu, Robertowi Forczowi z GBHW oraz Wojciechowi Jechnie (odkrywca wraku transportowca 'Goya') i Pawłowi Jagielskiemu z TPS. Koparkę, która posłużyła do wyciągnięcia silnika nieodpłatnie użyczył Pan Mieczysław Migowski.

Samolot Heinkel He-111 to najbardziej znany bombowiec Luftwaffe. Produkcja obejmowała okres lat 1936 - 1944. Wyprodukowano około 7400 sztuk tych samolotów w 23 wersjach. Samoloty te występowały w roli samolotów bombowych, rozpoznawczych, torpedowych, transportowych, a nawet myśliwskich i szturmowych. Wersja H6 pojawiła się dopiero na przełomie 1940 i 1941 roku. He-111 H6 powstał w związku z niemożnością dostarczenia odpowiedniej ilości silników DB 601, które były zarezerwowane dla samolotów myśliwskich Bf-109 oraz Bf-110. Z tego powodu zainstalowano silniki Jumo 211.

Sam silnik z wytwórni Mitteldeutsche Motorenwerke „Taucha” (MMW), wyprodukowany w 1940 r. Pomimo upływu ponad 60 lat od katastrofy jest w idealnym stanie. Silników Jumo 211 F-1 na świecie jest kilka, ale żaden z nich nie jest w takim dobrym stanie i nie jest kompletny. Na wydechach silnika były zamocowane tzw. flammendämpfer’y, czyli tłumiki płomieni. Wskazywało to na nocny bombowiec.
przyczyną katastrofy sprzed ponad 60 lat było najprawdopodobniej oblodzenie samolotu.

Części samolotu i silnik trafiły do muzeum w Gniewie, gdzie zostały wyeksponowane. Niestety moje wrażenia i emocje szybko opadły....wystawa w małym pomieszczeniu i słabym oświetleniu wyeksponowana chaotycznie z symbolicznymi opisami....z których można się jedynie dowiedzieć że to silnik Jumo od He 111 wydobyty na Kaszubach...w stercie części tabliczka o mechaniźmie zwalniającym torpedy ...i na tym koniec informacji. Aż szkoda trudu i mozołu osób wymienionych na wstępie, bo perełka 'ginie' w zamkowych komnatach, pani przewodniczka chyba ni w ząb nie znała się na tym co w tym pomieszczeniu się znajduje...gasząc światło po 5 min dała sygnał że to koniec zwiedzania....
czar prysnął, kolejna żółta kartka zaraz po po muzeum w Skarżysku Kamienna.

kilka zdjęć użyczonych przez Dorotę Leszczyńską 'Misiola'

 


 

5
Oceń (12 głosów)

 

Lokalizacja

 

SILNIK JUMO 211F SAMOLOTU HEINKEL HE-111 W ZAMKU GNIEW - opinie i komentarze

MisiolaMisiola
0
przemierzając Polskę wzdłuż i wszerz....z góry na dół....z Termisanem wynajdujemy różne cudeńka....niektóre niszczeją, że aż serce się kraje, rdzewiejąc na dworze....a niektóre mają chociaż dach nad głową... dla nas najważniejsze, ze możemy je utrwalić okiem obiektywu...... i ocalić.....od zapomnienia..... (2012-10-25 00:00)

skomentuj ten artykuł

Noclegi w pobliżu