Samochód pancerny wz.31



  • konto usunięte




Pojazdy historyczne

Powstanie

Samochód pancerny wz.31 miał w zamyśle konstruktorów zastąpić używany dotychczas samochód pancerny wz.29.
Samochód pancerny wz.29 popularnie nazywany Ursusem był wyprodukowany tylko w serii informacyjnej w liczbie 13 szt. Konstrukcja ta miała swoje zalety w postaci silnego jak na owe czasy uzbrojenia, mocnego pancerza, jednak nie spełniała podstawowych wymagań wojska polskiego pod względem mobilności. Prace na nową konstrukcją podjęto kiedy oczywiste stały się niedostatki jedynego w polskiej broni pancernej samochodu pancernego wz.29 czyli niska prędkość maksymalna, praktycznie brak możliwości jazdy w terenie. Postanowiono opracować nowy wzór samochodu pancernego który posiadałby zalety poprzednika jednocześnie eliminując jego wady. Projektowi nowego samochodu pancernego sprzyjał fakt zakupu przez Polskę, w ramach programu walki z kryzysem, licencji w szwajcarskiej firmie Adolphe Saurer S.A. na produkcje i sprzedaż samochodów przemysłowych.
Projekt przyszłego ciężkiego samochodu Wojska Polskiego miał być oparty o podwozie samochodu ciężarowego Saurer 6x4. W pracach wykorzystano wiele elementów konstrukcyjnych z wozu pancernego wz.29. Podobny miał być kadłub oraz wieża która była identyczna jak w 'Ursusie'. Jednostką napędowa miał być prawdopodobnie niezawodny, 6 cylindrowy silnik BLD rozwijający moc 100 KM. Opracowaniem nowej konstrukcji zajęły się BK Br.Panc WIBI w roku 1931.
W porównaniu do swojego poprzednika Samochód pancerny wz.31 osiągał dużą prędkość maksymalną oraz miał znacznie lepsze właściwości jazdy w terenie, co zawdzięczał dwóm napędzanym osiom tylnim. Sylwetka w stosunku do samochodu pancernego wz.29 była większa, a uzbrojenie zostało wzmocnione jednym karabinem maszynowym. Zaporową jak się miało okazać wadą była wysoka cena kompletnego pojazdu która wynosiła aż 160.000 zł, w tym podwozie i opancerzenie 61.000 zł i uzbrojenie 99.000 zł.
Uzbrojony był on w 4 karabiny maszynowe wz.25 i 1 działko 37mm Puteaux S.A. 1918, dodatkowy karabin w stosunku do wz.29 miał strzelać do przodu. Stanowisko strzelca zostało umieszczone tuż obok kierowcy. Pozostałe elementy pojazdu były identyczne, jak w wozie wz.29. Pomimo ukończenia prac na pojazdem nie uzyskał on akceptacji dowództwa ze względu na wysoką cenę jednostkową, dużą sylwetkę oraz na słabe, jak na wóz tej wielkości uzbrojenie.

Samochód pancerny wz.31 - podstawowe dane

Masa: 7,8t,
Załoga: 5 ludzi,
Wymiary: długość 700 cm, szerokość 208 cm, wysokość 260 cm,
Uzbrojenie: 1 działko 37mm Puteaux S.A. 1918, 4 km wz. 25, zapas amunicji do działka: 100 szt., zapas amunicji do km 8000 szt.
Pancerz: 5-12mm,
Silnik: silnik gaźnikowy, 4 suwowy, rzędowy, 6 cylindrowy Saurer BLD o mocy 100KM, chłodzony cieczą.
Prędkość maksymalna: najprawdopodobniej na poziomie 55-60 km/h
Podwozie: konstrukcja ramowa, podwójne stanowisko kierownicze, kierowane koła przednie
Napęd: 6x4

Źródła

Janusz Magnuski, 'Samochody pancerne Wojska Polskiego 1918-1939', WiS; Warszawa 1993
Jan Tarczyński, K. Barbarski, A. Jońca, 'Pojazdy w Wojsku Polskim - Polish Army Vehicles - 1918-1939'; Ajaks; Pruszków 1995.
A. Jońca, R. Szubański, J. Tarczyński, 'Wrzesień 1939 - Pojazdy Wojska Polskiego - Barwa i broń'; WKŁ; Warszawa 1990
'Broń strzelecka i sprzęt artyleryjski formacji polskich i WP w latach 1914-1939' A.Kontankiewicz
www.pibwl.republika.pl
www.odkrywca.pl

Autor: Sławomir Wróblewski alias Von Slavek

 


 

5
Oceń (2 głosów)

 

 

Samochód pancerny wz.31 - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł