Rower Łucznik typ XX - postęp prac nad rowerami

/ 7 komentarzy / 6 zdjęć


Zimowa pora nie jest sojusznikiem wyzwań związanych z działaniem w polu. Nie zważając na pogodę członkowie Stowarzyszenia Historycznego im: „10 Pułku Piechoty” podjęli szereg działań związanych z odbudową trzech rowerów Łucznik typ XX. Skąd ten pomysł i dlaczego akurat te a nie inne rowery. Pomysł na rowery zrodził się w naszych głowach w związku z projektem „pluton łączności”, jaki wcieliliśmy w życie.

Jak wiadomo pluton łączności w pułku piechoty miał gońców do przenoszenia informacji na bliskich odległościach? Każdy pułk piechoty posiadał także zwiad rowerowy także 10 Pułk Piechoty z Łowicza. Drugim bodźcem był dla nas rajd KTK „Szprycha” szlakiem walk 10 Pułku Piechoty. Uwieńczeniem projektu będzie przejazd regulaminowo odbudowanego zwiadu rowerowego całym odcinkiem wraz z uczestnikami rajdu. Dlaczego akurat te rowery a nie inne. Posiadamy dokładna dokumentację tego typu roweru a dodatkowo z analizy zdjęć 26 dywizji wynika, że na stanach były tak rowery „łucznik” jak i „Kamiński” z przewagą tych pierwszych.

Prace nad rowerami w grupie rozpoczęły się z początkiem roku 2010 r. Udało nam się zakupić org. widełki i ramy do rowerów „łucznik”. W pierwotnym założeniu był zakup jednej ramy i widełek a na ich bazie zrobienie kopii. Próba wykonania widełek będących kopią tych do łucznika nie powiodła się i zdecydowaliśmy się bazować tylko na org.

Dalszy czas poświęciliśmy na kompletowanie elementów wyposażenia i na tym polu spory wkład pracy włożyli koledzy ze Stowarzyszenia na czele z Witkiem Kucińskim. Był łącznikiem między warsztatami szkolnymi. Warsztaty szkolne pomogły odtworzyć m.in. charakterystyczne ,”ryflowane” bagażniki rowerowe. Uchwyty po broń do roweru czy teraz tzw. „motylki” do przykręcenia kół. Na jakim etapie jesteśmy? Mamy trzy praktycznie gotowe rowery. Ostatnie prace dotyczyły obszycia uchwytów pod broń. Szczególnie trudne zadanie pomógł nam wykonać kolega prowadzący firmę wykonującą wierne repliki wyposażenia skórkowego www.repliki-kloda.com. Rowery są już pomalowane i częściowo złożone.

Brakuje nam kliku śrub, „motylków”, torebek na narzędzia (te będziemy szyć od podstaw) odpowiednich opon oraz detali takich jak przednie logo łucznika czy napis na ramie PWU. W kwestii opon to przed wojną stosowano opony tzw. fartuchowe o dużym profilu i średnicy 26cali. Obecnie nie produkuje się takich opon. W ostatnich dniach pojawiło się światełko w tunelu. Kolega z innej grupy namierzył opony firmy Stomil 26 / 1,75/2 (prawdopodobnie opony produkowane pod kątem rowerów górskich ). Mają inny bieżnik jednak chyba nie uda nam się zdobyć identycznych. Nie dokładamy do rowerów elementów, których nie ma w katalogu rowerowym oraz na zdjęciach z epoki , które przejrzeliśmy jak np. lampa. Poniżej kilka zdjęć z wykonanych prac.

O zakończeniu prac poinformujemy.

Na łamach portalu pragnę podziękować wszystkim, którzy wspierają nas w działaniach.

 


 

4.6
Oceń (9 głosów)

 

 

Rower Łucznik typ XX - postęp prac nad rowerami - opinie i komentarze

Pathe39Pathe39
0

Brawo Panowie!

Pozdrowienia od zaprzyjaźnionego 7 DAKu :) Pięknie to będzie wyglądało!!!

(2011-01-21 00:00)
ProboszczProboszcz
0
Super sprawa. W Niepołomicach widziałem grupę Policji Państwowej na rowerach. Wyglądali super, wtedy chętnie wymieniłbym konia na ich rower :-).
(2011-01-21 00:00)
prezioprezio
0
Zdjęcie z rowerami..mocne..Jak w pełni ukończymy prace będzie można pogratulować. Większa połowa już za nami.
(2011-01-21 00:00)
JedrekJedrek
0
Preziu jestem z Wami, nasze możliwości sprzętowo-warsztatowe znasz, chętnie pomożemy (2011-01-21 00:00)
prezioprezio
0
Pewenie Jędrku ,że znam. Jak coś nie omieszkam zadzwonić. Ja ze swojej strony też pomogę jak coś. pozdro dla reszty Kaliny K.
(2011-01-21 00:00)
rjp71rjp71
0
Mam pytanie. Jakie macie piasty? Dotarliście , może do oryginalnych piast angielskich firmy AFS , z dwoma zębatkami ? Jaki profil w przekroju mają oryginalne obręcze? Jeśli macie te dane to prosiłbym o zdjęcia. Mam piastę AFS ale niestety z jedną zębatką. Może coś z tego zrobię. Do tej pory myślałem, że obręcz w przekroju  ma typowy kształt przedwojennej "fartuchówki" ale pewien kolekcjoner powiedział mi , że niekoniecznie. Według niego jest  bardziej zbliżony do przedwojennej "drutówki". Teraz nie wiem na czym bazować odbudowę kół. 
Pozdrawiam, żandarm na rowerze.

Ps. Chyba 26 cali , a nie centymetrów :)))
(2011-01-23 00:00)
roweryrowery
0

Pozdrawiam kolegów z 10 Pułku, podziwiam i życz sukcesów w renowacji rowerów. Sam przez to przechodziłem i miejscami miałem dość - również rowerów...  Cieszę się iż może na jakiejś rekonstrukcji wystawimy pluton kolarzy a może i więcej. Podrawiam serdecznie i trzymam  kcuki za Wasze dzieło. A tak na marginesie chetnie odwiedzimy piękny Łowicz.                     

Radomski Pododdział Kolarzy - Paweł Łuk-Murawski

(2011-01-24 00:00)

skomentuj ten artykuł