PZL SW-4 Puszczyk w skali 1/48

/ 9 zdjęć


Patrząc na modele plastikowe do sklejania polskich statków powietrznych to należy stwierdzić, iż od wielu lat na naszym ryku panuje posucha. Co prawda pojawiają się kolejne wersje starszych zestawów, ale prawdziwych nowości trudno jest się doczekać. Dlatego też z wielkim zainteresowaniem spotkała się zapowiedź opracowania przez warszawską firmę Aeroplast replik śmigłowca SW-4 w skali 1/48. I oto w połowie lutego 2012 roku zapowiadane modele, w wersji cywilnej i wojskowej, trafiły do sprzedaży.
Lekki śmigłowiec PZL SW-4 Puszczyk został opracowany w zakładach PZL Świdnik w klasycznym układzie trzyłopatowego wirnika nośnego i dwułopatowego śmigła ogonowego. Napęd stanowy turbinowy silnik Rolls-Royce 250 C20R/2. Zabiera na pokład do 5 osób lub pilota i 550 kg ładunku. Prace nad SW-4 rozpoczęto jeszcze w połowie lat 80. XX wieku. Na przełomie lat 1990/1991 głównym projektantem został Krzysztof Bzówka. 29 października 1996 roku został oblatany prototyp (SP-PSW), w 1998 roku kolejny prototyp. W listopadzie 2002 roku SW-4 uzyskał świadectwo typu polskiego nadzoru lotniczego. Obok wersji cywilnej opracowano również warianty śmigłowca dla wojska. W 2003 roku Polskie Siły Powietrzne zamówiły wstępnie 30 maszyn. Pierwszy seryjny SW-4 przeznaczony dla wojska wzbił się w powietrze 15 listopada 2004 roku. PZL SW-4 w wariancie wojskowym nosi nazwę Puszczyk. Dostawy rozpoczęto w 2005 roku i aktualnie na wyposażeniu Wojska Polskiego znajdują się 24 SW-4, które służą w 1.Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Pojedyncze egzemplarze cywilnych SW-4 zakupiły miedzy innymi Wielka Brytania, Korea Południowa i Chorwacja, w 2010 roku ruszyła produkcja licencyjna w Chinach w zakładach Jiujiang Hongying Feiji Zhyzao (Czerwony Orzeł).
Firma Aeroplast opracowała dwa modele SW-4 w skali 1/48: Puszczyk (nr kat. 90033) i cywilny (90034), różniące się arkuszem kalkomanii. W skład modelu wchodzi ramka wykonana z plastiku w kolorze szarym, na którym umieszczono 99 części oraz druga ramka z 8 detalami przezroczystymi. Oczywiście wszystkie detale to całkowicie nowe formy. Kadłub posiada wgłębne linie podziału. Model posiada pełne wnętrze kabiny z fotelem pilota i czterema fotelami dla pasażerów oraz dobrze wykonaną tablicą przyrządów, podłogą i ścianą. Brak natomiast detali wnętrza bagażnika. Przednie drzwiczki otwierane i tylne odsuwane wykonano jako oddzielne detale z przezroczystego plastiku i można je wszystkie zamontować również jako otwarte. Staranie wykonano również detale zewnętrzne w tym wirnik nośny, śmigło ogonowe, belka ogonowa, płozy i tylne skrzydełka.
Kalkomania dołączona do modelu Puszczyka pozawala na wykonanie modelu w jednym wariancie oznakowań: Siły Powietrzne RP, Dęblin 16 listopada 2006 roku. W wersji cywilne mamy trzy warianty oznakowań do wyboru: SP-PSY - prototyp o nr fabrycznym 600102 na którym w 1995 roku przeprowadzono próby naziemne statyczne i dynamiczne; SP-SWV – drugi prototyp o nr fabrycznym 600321; HL9402 – Korea Południowa, Seul 2008.
Modele śmigłowców PZL SW-4 Puszczyk Aeroplastu w skali 1/48 z pewnością staną się przebojem na naszym rynku modelarskim. Idealnie trafiony temat, wysoka jakość wykonania nie odbiegająca od tego co proponują czołowi światowi producenci oraz atrakcyjna cena wynosząca około 40-45 zł powinny dawać na to pełną gwarancję.

PZL SW-4 Puszczyk, producent Aeroplast; nr kat.90033, skala 1/48
PZL SW-4, producent Aeroplast; nr kat.90034, skala 1/48
www.sindar-model.home.pl

 


 

4.4
Oceń (7 głosów)

 

 

PZL SW-4 Puszczyk w skali 1/48 - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł