ORP 'Nurek'

/ 4 zdjęć


ORP 'Nurek' - powstanie

Na początku lat 30-tych Kierownictwo Marynarki Wojennej zaczęło nosić się z zamiarem budowy nowoczesnego okrętu-bazy dla nurków, który miał zastąpić użytkowaną dotychczas w tym celu, wysłużoną motorówkę (brytyjską M-52, zakupiona z demobilu, której nadano nazwę 'Nurek' w 1922 roku). Po nader długich deliberacjach kompetentne władze zaakceptowały siódmy z przedłożonych projektów, opracowany przez inż. A. Potyrałę. W drugiej połowie 1935 roku przystąpiono do budowy okrętu w stoczni marynarki wojennej w Gdyni. Świadczyło to o znacznym stopniu rozwoju tej stoczni- jeszcze kilka lat wcześniej wszelkie zamówienia otrzymywała, z konieczności, Stocznia Gdańska. W lipcu 1936 roku okręt otrzymał. Rozkazem Ministra Spraw Wojskowych, nazwę ORP 'Nurek'. Wcielenie do służby nastąpiło 1 listopada 1936 roku. Okręt otrzymał na wyposażeniu komorę dekompresyjną całkowicie polskiej konstrukcji, pompę nurkową, hak holowniczy i radiostację. Jego dowódcą został chor. mar. W. Tomasiewicz. Koszt budowy wyniósł 230.tys. zł. Aż do wybuchu wojny okręt służył jako baza do prac podwodnych i szkolenia nurków Marynarki Wojennej. Podlegał Dowódcy Morskiej Obrony Wybrzeża na Helu.



ORP 'Nurek' - podstawowe dane

Rok i miejsce budowy: 1936; Warsztaty Portowe Marynarki Wojennej, Gdynia.
Wyporność: 110 t.
Wymiary: - długość - 29,00 m, szerokość - 6,00 m, zanurzenie - 1,40 m
Silniki: 1 silnik czterocylindrowy typu 4DG Ursus - Nohab o mocy 260 KM
Pędnik: 1 śruba;
Prędkość: 10 w;
Załoga: 19 - 22 ludzi

Uzbrojenie

2 ckm plot. kal. 7,92 mm wz. Maxim 08

/GOZDAWA/

 


 

5
Oceń (2 głosów)

 

 

ORP 'Nurek' - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł