Kilka słów o czołgu Pantera (PzKpfw V)

/ 11 komentarzy

Kilka słów o czołgu Pantera (PzKpfw V)

Panzerkampfwagen V nazywany 'Pantera' (Sd.Kfz 171) to niemiecki czołg średni produkowany w latach 1942 - 1945 i był on odpowiedzią na radzieckie T-34. Dziś Pantera konkuruje z T34 o najlepszy czołg II wojny światowej. Pojazd swój niechlubny chrzest bojowy przeszedł pod Kurskiem, gdzie co chwilę ulegał awariom. Oczywiście w większym stopniu wyeliminowano awaryjność po tej lekcji na łuku Kurskim. Niemcy wyprodukowali niecałe 6000 czołgów do końca wojny. Wielką zaletą tego czołgu był przede wszystkim pancerz przedni, co sprawiło, że Pantery miażdżyły wroga w starciu czołowym. Pantera miała kilka wersji chociaż 'G' była najbardziej popularną podczas wojny. Czołg ważył niespełna 45 ton (co prawie klasyfikowało go do ciężkich czołgów), mógł się rozpędzić do 46 km/h i obsługiwany był przez 5 osób. Pantera uzbrojona była w działo 7,5 cm KwK 42 L/70 (kal. 75 mm). Panzerkampfwagen V na pewno należy do najlepszych czołgów walczących na frontach II wojny światowej.

Podczas Powstania Warszawskiego 2 sierpnia 1944, oddziały batalionu AK 'Zośka' zaatakowali 3 Pantery i 2 z udało się przejąć. Powstańcy doprowadzili je do stanu używalności i stworzyli Pluton Pancerny batalionu 'Zośka'. Nazwano je 'Magda' oraz 'WP'.

Pantera (PzKpfw V)

Poniżej filmik z V Pikniku Lotniczego w Płocku (2011) - czołg Pantera z załogą SRH AA7



Filmik z tegorocznej inscenizacji Powstania Warszawskiego 'Stare Miasto 1944'


Oba wozy prezentowane na filmach są replikami, zbudowanymi na podwoziach współczesnych pojazdów.

 


 

4
Oceń (15 głosów)

 

 

Kilka słów o czołgu Pantera (PzKpfw V) - opinie i komentarze

wicmannwicmann
0
Wszystko pięknie, ale...proszę do zdjęć z artykułu używać wyrazu "replika" , a przy okazji jest to piękna replika czołgu-gratuluję.
(2012-11-20 00:00)
Otto KohlOtto Kohl
0
A może jednak trochę bardziej się postarać i napisać coś obszerniejszego ? Jaki jest sens wstawiania wpisów z takimi ogólnikami... (2012-11-20 00:00)
marekjgmarekjg
0
Przyłączam się do opinii poprzedników. Nalezy również pamiętać, że do największych zalet tego czołgu należała konstrukcja i możliwości zawieszenia (max ugięcie drążka skrętnego 550mm) oraz własności balistyczne armaty. Dodatkowo silnik Maybach HL245 był tylko do tego czołgu właściwie dobrany... Wadą tej konstrukcji było niewątpliwie o, że była ona niesamowicie skompliwkowana. (2012-11-21 00:00)
Stary KojotStary Kojot
0
Temat wyraźnie mówi, że jest to "kilka słów o Pantherze". Nie jest to szczegółowa antologia, itd...Jak ktoś czuje sie na siłach napisać cos takiego, to chętnie poczytam.
Zdaje się, że pierwsze Panthery miały problem z gaźnikiem, a właściwie z pływakiem w gaźniku, który się zawieszał.Kolejną ciekawostką było zalecenie OMIJANIA lasów, gdyż liście i igliwie zapychało siatki wentylatorów nad przedziałem silnikowym... (2012-11-21 00:00)
GordonGordon
0

Replika czołgu PzKpfw V wygląda robi ogromne wrażenie i wygląda bradzo dobrze zarówno w czasie pokazu dynamicznego jak i statycznego.

Pierwsza partia 250 Panter była wyposażona w silniki Maybach HL 210P30. Armata KWK 42L/70 o doskonałych parametrach balistycznych budziła strach. Wozy Ausf. D posiadały wieżyczkę typu basztowego i specjalny otwór z boku wieży umożliwiający komunikację między załogą czołgu, a piechotą.

(2012-11-22 00:00)
fuchsifuchsi
0
Doloze strona internetowa po angielsku z roznymi informacjami dot. wszystkie wersje tego pojazdu.

http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-v-panther-sd-kfz-171.htm

pozdrawiam serdecznie


(2012-11-23 00:00)
LehuLehu
0
Zgadza się, jest to kilka słów o czołgu. Nie jest to obszerny artykuł ponieważ ja nie uważam się za specjalistę w tej dziedzinie - po prostu chciałem zainteresować tematem. Jeśli ktoś ma ochotę napisać obszerny artykuł o Panterze - to proszę bardzo też chętnie przeczytam. Moje materiały może do tego wykorzystać :) pozdrawiam (2012-11-24 00:00)
kuba18kuba18
0
Pantera miała proste i sprawne zawieszenie na drążkach skrętnych, w przeciwieństwie do modyfikacji zawieszenia Christiego na sprężynach śrubowych bez tłumików drgań, stosowanego w T34. Podskoki T34 na wybojach uniemożliwiały celne strzelanie w ruchu a załoga była wymęczona. Z kolei w Panterze zastosowano cienkie koła jezdne ustawione w mijankę, między które wbijało się błoto i kamienie uniemożliwiające jazdę, a zasilanie benzyną było wrażliwe na pożar. Żaden z tych czołgów nie był idealny. T34 były produkowane masowo, masowo też ginęły z powodu nieumiejętnej obsługi i błędnej taktyki. Były okresy, kiedy nie opłacało się ich porządnie malować. Ale one wygrały wojnę i z tego tytułu okazały się lepsze. (2012-11-24 00:00)
janwierzjanwierz
0
No tego filmiku ze Starowki z reko. i tym czolgiem nie widzialem.... Kiedy to bylo? 2012 nie, 2011 moze.. ,ale nie przed Reduta na Zoliborzu? Przed impreza byl krotki epizod / GRH Radoslaw i Niemcy/, ale wyszlo byle jak... Teraz nareszcie wstrzymano ruch , bo inaczej.. (2012-11-29 00:00)
Efendi50Efendi50
0
OK. (2013-02-21 00:00)
LehuLehu
0
Tak ta Pantera ze starówki jest z inscenizacji "Stare Miasto 1944" z 2012 (2013-04-04 00:00)

skomentuj ten artykuł