Inscenizacja walk o Nowogród - Widowisko historyczne

/ 26 komentarzy

Jak co roku przy schronie przy moście zostanie przedstawiona inscenizacja walk o Nowogród 18 DP z niemieckim agresorem we wrześniu 1939r.

Ten odcinek obrony obsadzał 33 Pułk Piechoty z Łomży dowodzony przez  ppłk. Lucjana Stanka, natomiast żelbetonowe schrony obsadzała IV Kompania "Nowogród" Batalionu fortecznego "Osowiec"  pod dowództwem kpt. Eugeniusza Kordjaczyńskiego. Bił się tam też przybyły z odsiecza 42 Pułk Piechoty z Białegostoku pod dowództwem ppłk. Wacława Malinowskiego. Wsparcie zapewniał 18 PAL z Ostrowi Maz. pod dowództwem ppłk. Witolda Sztarka. Walczyli tam też żołnierze z rozbitej w Myszyńcu 2 kompani 71 Pułku Piechoty z Zambrowa.

 

 


 

Informacje dodatkowe

  • Data: 
    2017-09-21 godz. 13:30
  • Miejsce: 
    Nowogród

5
Oceń (3 głosów)

 


Zobacz kto wybiera się na tą imprezę:




wybieram się tam!

 

Inscenizacja walk o Nowogród - Widowisko historyczne - opinie i komentarze

zylkoszylkos
+1
Zapodaję cały plakat. (2017-09-21 21:13)
zylkoszylkos
0
Kilka foto:Polen-Inf-Rgt-45-Bunker-an-der-Narew-bei-Nowogrod. (2017-09-21 21:21)
zylkoszylkos
0
j.w. (2017-09-21 21:22)
zylkoszylkos
0
Polen Inf. Rgt. 45 , Kampf um Nowogrod. (2017-09-21 21:24)
zylkoszylkos
0
Inf. Rgt. 45 , mit Schlauchboot über die Narew bei Nowogrod. (2017-09-21 21:53)
zylkoszylkos
0
Polen-Inf-Rgt-45-Bunker-an-der-Narew-bei-Nowogrod. (2017-09-21 21:56)
zylkoszylkos
0
Jeszcze nie opadł pobitewny kurz,a WY juz oglądacie pierwsze fotki z rekonstrukcji i pikniku. (2017-09-24 19:21)
zylkoszylkos
0
Pogoda wspaniała... (2017-09-24 19:22)
zylkoszylkos
0
Gorące pozdrowienia dla Ząbka!!! (2017-09-24 19:23)
zylkoszylkos
0
Pozdrowienia dla Pani Redaktor z Łomży. (2017-09-24 19:25)
zylkoszylkos
0
W tym roku loża dla vipów pękała w szwach... (2017-09-24 19:26)
zylkoszylkos
0
Polska piechota na pozycjach. (2017-09-24 19:28)
zylkoszylkos
0
I bunkier po uporczywej obronie,padł... (2017-09-24 19:30)
zylkoszylkos
0
Widownia dopisała. (2017-09-24 19:31)
zylkoszylkos
0
Efekty pirotechniczne super. (2017-09-24 19:32)
zylkoszylkos
0
Podziękowania GRH Narew I WSZYSTKIM REKONSTRUKTOROM,za przedstawienie ponad godzinnej rekonstrukcji,historii z lat 1939-44. (2017-09-24 19:34)
zylkoszylkos
0
http://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/148044 (2017-09-24 21:31)
zylkoszylkos
+1
http://www.mylomza.pl/home/region/item/15784-niemcy-polacy-i-sowieci-pod-nowogrodem-video-i-foto.html?tmpl=component&print=1 (2017-09-25 19:19)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
natomiast żelbetonowe schrony obsadzała IV Kompania "Nowogród" Batalionu fortecznego "Osowiec" pod dowództwem kpt. Eugeniusza Kordjaczyńskiego. Była to 4 kompania karabinów maszynowych 33 pułku piechoty. Była to kompania utworzona/sformowana rozkazem Departamentu Dowodzenia Ogólnego MSWojsk. z dnia 7 sierpnia 1939 r. a rozkazem z dnia 23 sierpnia uzupełniono do pełnych stanów żołnierzami-specjalistami z pułków piechoty stacjonujących na terenie DOK I i DOK III a następnie żołnierzami z Batalionu Specjalnego KOP "Małyńsk". Nie było IV kompanii baonu km "Osowiec" lecz tylko trzy kompanie. Dwie pierwsze obsadzały Osowiec, a 3 komp. kpt. W. Raginisa Wiznę. Proszę zaglądać też na inne fora tam są czasami precyzyjne informacje. (2017-10-10 14:40) (2017-10-11 20:07)
Maly RomanMaly Roman
+1
" Proszę zaglądać też na inne fora tam są czasami precyzyjne informacje." Szanowny kolego grzegorzg 1960, zgadzam się z Tobą, tak jak napisałeś internet jest pełen bzdur . Dziękuję za bezcenną radę. Moją intencją było krótkie poinformowanie o wydarzeniu i jego rozpowszechnienie z podkreśleniem polskich oddziałów walczących w obronie Nowogrodu. Zaawansowani historycy i pasjonaci sami sobie poszukają gałęzi genealogicznych wskazanych przeze mnie oddziałów. Właśnie tak kolega uczynił. Ludziom którzy zechcą przyjść i otrzeć się o historię do niczego nie jest potrzebna wiedza w tym momencie, gdzie, jak i z czego formowały się oddziały. Jak domniemam to kolega posiada dokumenty na temat 4 kompani fortecznej KOP. Proszę je przesłać do redakcji Wikipedii w celu sprostowania informacji na jej temat: https://pl.wikipedia.org/wiki/Batalion_KOP_%E2%80%9EOsowiec%E2%80%9D Do tego portalu też trzeba napisać: http://www.wikiwand.com/pl/Batalion_KOP_%E2%80%9EOsowiec%E2%80%9D Napisałem kpt. Kordjaczyński a powinienem kpt.Kordiaczyński. (2017-10-12 19:04)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
Szanowny Kolego "Mały Roman" proszę uprzejmie, "bezcennych rad" jestem w stanie udzielić więcej. Nie mam zamiaru poszukiwania "gałęzi genealogicznych oddziałów" jedynie stwierdzam fakt, że jeden pododdział istniał jeden nie. Sądzę, że wielu historyków oraz pasjonatów historii militarnej uważa tak ja, że raz nierzetelna informacja wyemitowana w przestrzeń publiczną będzie tam poniewierała się i wprowadzała w błąd nowych adeptów wiedzy historycznej. Pozwolę zgodzić się z Kolegą, że "Ludziom którzy zechcą przyjść i otrzeć się o historię do niczego nie jest potrzebna wiedza w tym momencie", ocierającym się o historię tak, ale mającym chociaż podstawy wiedzy takim postępowaniem Kolega robi im miszmasz. Na temat "4 kompanii fortecznej KOP" raczej 4 komp km/33 pp ( jest to niewątpliwie kompania forteczna) nazywana była też w relacjach kompanią forteczną Nowogród, można znaleźć szczegółówe informacje w fundamentalnej pracy Ryszarda Rybki i Kamila Stepana "Najlepsza broń. Plan mobilizacyjny W i jego ewolucje" wyd. Adiutor Warszawa 2010. Na temat ten toczyła się też dyskusja na forum dws.org.pl. Co do wiki i opisu batalionu "Osowiec" znajduje się też taki wpis na końcu tekstu "Według relacji majora Korpala, batalion liczył około 22 oficerów i 450 szeregowych, w tym ok. 8 oficerów i 70 szeregowców w dowództwie baonu i pododdziałach specjalnych, około 7 oficerów i 150 szeregowych w 1 kompanii, około 4 oficerów i 120 szeregowych w 2 kompanii oraz 3 oficerów i 130 szeregowych w 3 kompanii. Drużyna pionierów nie posiadała żadnego wyposażenia. W plutonie łączności nie było żadnej radiostacji. Sprzęt patrolu telefonicznego nie był kompletny." To daje do myślenia nieprawdaż? Niewątpliwie ten błąd wymaga sprostowania, gdyż w początkowej części tekstu ktoś błędnie wpisał info o 4 komp. Ale Kolego Mały Romanie też jesteś pasjonatem i inni też oczekują od Ciebie rzetelnych informacji, tym bardziej, że je zamieszczasz w przestrzeni publicznej jako wielce wiarygodny autorytet i współtwórca edukacyjnych inscenizacji. Czego Ci gratuluję. Pozdrawiam, Grzegorz. (2017-10-12 22:22)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
Przeczytałem też relację mjr. Korpala ze strony IPiMWS w Londynie z zacytowanej literatury do wpisu na wiki dot. Baonu km KOP "Osowiec", tam też zaprzecza istnieniu czwartej kompanii w swoim batalionie. Pisze tylko o trzech, a to jest oprócz dokumentów z CAW/WBH najbardziej wiarygodne źródło wiedzy. (2017-10-12 22:43)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
W wymienionej bibliografii w wiki znajdujemy pracę J. Prochwicza "Formacje KOP w 1939 roku" wyd. Neriton Warszawa 2003 jest opis mobilizacji i walk baonu KOP "Osowiec" i jest wyraźnie wskazane, iż baon posiadał zmobilizowane 3 kompanie km. Czwartej pomimo planowania jej nie zmobilizowano. Tak, że opisywanie na wiki to niewątpliwie radosna twórczość autora tego artykułu. (2017-10-12 22:58)
Maly RomanMaly Roman
0
Ech... muszę to skomentować. Ja zrobiłem błąd, czego nie neguję, kolega grzegorzg1960 go sprostował i jest super ale... nic nie zrozumiałeś z mojego wcześniejszego komentarza. Są różne sposoby na wyprostowanie błędów i Ty kolego wybierasz ten moim zdaniem najgorszy ( nie tylko w dyskusji ze mną). Używasz kąśliwego języka, że nie sposób tego nie zripostować. Teraz jeszcze stosujesz prześmiewczą technikę. Nie wiem z czego to wynika. Umiem policzyć oficerów i żołnierzy mjr. Korpala i dlatego właśnie wskazałem na występujące, gołym okiem widoczne zaprzeczenia. Nie zmienia to faktu, że 4 kompania forteczna była kompanią KOP-u. Zapłaciła za to straszną cenę, przeżyli tylko nieliczni, wszyscy dowódcy polegli, a wziętych do niewoli żołnierzy Niemcy rozstrzelali. Jak byś zajrzał na mój profil, to byś przeczytał, że nie jestem żadnym "wielce wiarygodnym autorytetem", nie organizuję i nie biorę udziału w inscenizacjach. Dalsza dyskusję uważam za niepotrzebną, ponieważ zbacza ona z głównego tematu i staje się bardziej prywatną. Zatem proszę admina o jej zamknięcie lub skasowanie całego wpisu. (2017-10-13 18:00)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
Nie używam kąśliwego języka, ani nie stosuję prześmiewczej techniki. Wskazuję tylko źródła wiedzy i wytykam błędy autorów wiki. Na podstawie dołączonych źródeł z bibliografii po zapoznaniu się z nimi można wywnioskować o organizacji batalionu KOP km "Osowiec", że nie miał organizacji czterokompanijnej. Jak pisałem w pierwszym poście 4 komp. km/33 pułku piechoty miała z KOP-u tylko część kadry i formalnie do KOP-u nie należała. Mnie chodziło tylko o wyjaśnienie tej kwestii, to nic osobistego. Co do krytyki wpisu na wiki nadal podtrzymuję swoje zdanie, że jest to radosna twórczość autora i nie będę wnikał kto to napisał. Gdyż załączona bibliografia zawiera inne informacje, a autor tekstu pisze coś zupełnie innego i udowadnia, że nie czyta tego na czym się rzekomo opiera. Co do bohaterstwa i niezłomności 4 kompanii km 33 pułku piechoty w obronie Nowogrodu rzecz jest bezdyskusyjna i nigdy jej nie kwestinowałem i nie podważałem w swoich wpisach? Pozdrawiam, (2017-10-13 22:43)
grzegorzg1960grzegorzg1960
0
... Są różne sposoby na wyprostowanie błędów i Ty kolego wybierasz ten moim zdaniem najgorszy ( nie tylko w dyskusji ze mną). Jeszcze jedna uwaga nie rozumiem jakie Kolega ma intencjei wpisując sformułowanie w nawiasie. Wszystkiego dobrego, (2017-10-13 22:59)

skomentuj ten artykuł

Noclegi w pobliżu