Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia'

/ 3 zdjęć


Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia' - powstanie

Niewiele udało się znaleźć o włoskich dziejach ciężarówki SPA 25C. Ciężarówka produkowana była przez Societa Liqure Piemontes Automobili.

Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia' w Polsce

W roku 1924 MSWojsk podpisało umowę z Zakładami Mechanicznymi „URSUS” S.A. na przedprodukcyjną dostawę 450 ciężarówek SPA 25C Polonia, które stanowiły włoską modyfikację ciężarówki, dostosowaną do polskich, trudniejszych warunków drogowych. Zamówienie miało być zrealizowane w 3 partiach po 150 sztuk. Pierwszą partię miała być w pełni produkcji włoskiej, kolejna partia miała być składana w URSUSie, a trzecia już w pełni produkowana przez polskiego producenta.
Planu MSWojsk nie zrealizowano w pełni. Niestety drugą partię sprowadzono z Włoch w stanie zmontowanym. W roku 1928 zmontowano jedynie trzecią partię, a dwie pierwsze partie importowano z Włoch. Wojsko Polskie otrzymało łącznie 375 sztuk nowoczesnych ciężarówek SPA 25C Polonia. Większość ciężarówek, na początku lat 30-tych przeszła do zapasu mobilizacyjnego i została wstawiona do składnic. Produkcję zakończono w 1931 roku.
W roku 1939 ciężarówki SPA 25C, miały już przebudowaną kabinę kierowcy, wchodziły w skład wyposażenia wojsk technicznych broni pancernych i saperów, a także kolumn transportowych. W większości samochody pochodziły z zapasu mobilizacyjnego.
Ciężarówka SPA 25C Polonia stanowiła konstrukcję wyjściową do budowy ciężarówek rodziny URSUS A.

Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia' - konstrukcja

Samochód ciężarowy SPA 25C miał wiele rozwiązań, które ułatwiały jego eksploatację w warunkach polowych. Jego ładowność to 1500- 2000 kg. Posiadał on chłodnicę segmentową, rozbieralną, w której zastosowano wymuszone chłodzenie wodą, specjalny gaźnik, łatwo wymienialny. Ciężarówka posiadała sprzęgło wielotarczowe, suche, demontowane bez usuwania silnika, wał napędowy w osłonie stanowiące całość z tylnim mostem. Samochód posiadał także ogumienie pneumatyczne. Zbiornik paliwa miał 115 l, co pozwalało na 320 km trasy. Kabina kierowcy obita była blachą, miała stały dach i szybe wiatrochronną. Na bokach zamontowano brezentowe, zwijane płachty.
Ciężarówkę napędzał silnik SPA, gaźnikowy, 4-cylindrowy, 4-suwowy, dolnozaworowy, chłodzony wodą, o pojemności skokowej 2000 cm3, Moc silnika to 35 KM (25,8 kW), przy 2000 obr/min. W ciężarówkach tych stosowano ogumienie Overmann 895x135 mm, a później polskie opony Stomil 31x6”.

Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia' - podstawowe dane

Długość ramy: 5915 mm
Szerokość ramy: 1800 mm
Rozstaw osi: 3800 mm
Rozstaw kół przednich: 1510 mm
Rozstaw kół tylnych: 1500 mm
Prześwit: 350 mm
Masa własna: 2,5 t
Prędkość maksymalna: 40-45 km/h
Zużycie paliwa: 33l/100 km

Źródła

A. Jońca'Pojazdy mechaniczne Wojska Polskiego 1939', Warszawa 2006
'Pojazdy Wojska Polskiego. Wrzesień 1939' A.Jońca, R.Szubański, J.Tarczyński

/PATHE/

 


 

0
Oceń (0 głosów)

 

 

Ciężarówka S.P.A. 25C 'Polonia' - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł