Caudron C714.C Azur

/ 6 zdjęć


Zawsze miło jest znaleźć na sklepowej półce wśród nowości model ściśle związany z historią Polskich Sił Zbrojnych. Pod koniec ubiegłego roku pojawił się prawdziwy rarytas: replika samolotu myśliwskiego Caudron C.714C.1 Cyclone opracowany przez czeską firmę Azur w skali 1/32 i w malowaniach z I/145 Polskiego Dywizjonu Warszawskiego z kampanii francuskiej 1940 roku.

Ten oryginalny i zarazem bardzo nieudany samolot myśliwski został opracowany przez francuskiego konstruktora Marcela Riffard w wytwórni Société Anonyme des Avians Caudron w 1938 roku. Dzięki konstrukcji wykonanej z drewna, samolot posiadał stosunkowo niską cenę oraz dobre osiągi, więc lotnictwo francuskie zamówiło w 100 samolotów. Produkcję seryjną samolotu podjęły się zakłady Renault w połowie 1939 roku. Podczas eksploatacji pierwszych egzemplarzy okazało się, że silnik zastosowany w C.714 miał zbyt małą moc i nie zapewniał wystarczającej prędkości wznoszenia, co znacznie zmniejszało walory bojowe samolotu. Natomiast konstrukcja płatowca była za słaba i nie pozwalała na zamontowanie większego silnika. Ostatecznie produkcję przerwano w 1940 roku po wyprodukowaniu 90 samolotów, tego 50 sztuk sprzedano do Finlandii, lecz tylko 6 udało się tam dostarczyć. Jedyną jednostką, używającą bojowo samolotów Caudron C.714 w 1940 roku był polski dywizjon myśliwski – Dywizjon Warszawski I/145. Polscy piloci otrzymali 35 maszyn, na których zastrzelili 12 samolotów Luftwaffe na pewno i 2 prawdopodobnie.

Model firmy Azur składa się z 66 części wykonanych z szarego plastiku, 6 elementów przezroczystych, blaszki z 12 detalami fototrawionymi oraz z 15 części żywicznych. Zestaw ten to typowy model typu „short-run”, czyli wymaga więcej pracy przy obróbce i dopasowaniu detali plastikowych. Natomiast cześć detali, które w modelach wielkoseryjnych wykonuje się z plastiku, tutaj mamy odtworzone z żywicy lub blaszek. W przypadku modelu C.714 z detali żywicznych i fototrawionych mamy wykonane praktycznie całe wnętrze kabiny pilota. Z żywicy są również rury wydechowe, fragment silnika widoczny przez wlot powietrza, uzbrojenie oraz drobne detale podwozia. Z detali fototrawionych wykonano między innymi celownik. Oszklenie kabiny jest dzielone i pozwala na zmontowanie również w pozycji otwartej. Zwraca uwagę delikatnie i dobrze odtworzone podwozie oraz usterzenie pionowe i lotki wykonane jako oddzielne detale. Dołączone do modelu kalkomanie pozwala na wybór jednego z czterech wariantów oznakowań, wszystkie dla Dywizjonu Warszawskiego I/145. Są to: „biała 13” z 1 eskadry na której latał ppor. pil. Aleksander Żukowski, „biała 13” z 2 eskadry - ppor. pil. Bolesław Gładych, biała 10” z 2 eskadry - kpr. pil. Andrzej Niewiara oraz „biała 9” z 1 eskadry czeskiego pilota sierż. Ladislava Uhera.
Należy stwierdzić, że model myśliwca Caudron C.714 w skali 1/32 przeznaczony jest raczej dla zaawansowanego modelarza, potrafiącego pracować z elementami żywicznymi i fototrawionymi. Natomiast cena wynosząca około 130 zł jest jak najbardziej do przyjęcia.

Caudron C.714C.1 'Grouppe de Chasse 1/145', producent Azur, nr kat. A061, skala 1/32

www.sindar-model.home.pl

 


 

4.6
Oceń (5 głosów)

 

 

Caudron C714.C Azur - opinie i komentarze

skomentuj ten artykuł