:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Lotnictwo samoloty , Wiatrakowiec Cierva - zdjęcie, fotografia
  • Zdjęcie polskiego C.30
  • Ppłk pil Bolesław Stachoń w 1934 roku w kabinie C.30
  • Cierva C.30 w 1935 roku w czasie pokazu w Warszawie
  • Fotka nr 3 z 4
dobroni.pl 15/07/2013 01:52

Wiatrakowiec Cierva C.30A - powstanie

Autożyro Cierva było wielkim krokiem w kierunku rozwoju śmigłowców. Była to pierwsza konstrukcja autożyra, w której silnik obsługiwał śmigła bezpośrednio w celu startu. Maszyna była konstrukcją zbudowaną przez hiszpańskiego lotnika Juan de La Cierva. Chciał on skonstruować statek latający niewrażliwy na przeciągnięcie. Doszedł do wniosku, że jeżeli skrzydłom zapewnić swobodę obracania to przy locie ślizgowym jak i opadaniu będą się one obracać tak jak nasiona klonu. Okazało się to prawdą. Był pionierem w dziedzinie wiatrakowców.
Cierva zaopatrzył kadłub samolotu w swobodnie obracające się skrzydła, protoplastę współczesnego wirnika. Tak prowadził próby. Lecz skrzydła te (współczesne łopaty) często wyłamywały się. Tak doszedł do swojego największego wynalazku. Było nim przegubowe zawieszenie łopat. Zapobiegało ono wyłamywaniu łopat wirnika podczas lotu Pierwszy model autożyro przywiózł on w 1923 roku do Wielkiej Brytanii, na zaproszenie Ministerstwa Lotnictwa i w bazie lotniczej Farnborough dał pierwszy pokaz lotniczy. Pierwsze autożyro oparł on na silniku Avro 504.
Rozpoczął on wkrótce współpracę z A.V. Roe and Westlands, stale udoskonalając swoją konstrukcję aż do roku 1933, kiedy powstał model C.30.Cierva wykonywał dużo różnych eksperymentów i zauważył że łopata poruszająca się do przodu daje większą siłę nośną niż ta poruszająca się do tyłu. By to zrekompensować zastosował cykliczne sterowanie łopat. Był to pierwszy wiatrakowiec z pełną możliwością zawiśnięcia nieruchomo w powietrzu. Zbudowano ponad 100 sztuk, z czego większość trafiła do R.A.F.-u i służyła w dywizjonach łącznikowych oraz w szkołach wojskowych. Jednej sztuki C.30, oznaczonej jako G-ACUT, użyto do sfilmowania finału na Wembley w 1936 roku - mecz Arsenal v Sheffield Wednesday. Użyto wtedy soczewek teleskopowych, gdyż Ministerstwo Lotnictwa ograniczyło dolną granicę lotów do 500 stóp. Produkcja autożyro Ciervy zajmowały się British Aircraft Manufacturing Co. Autożyra C.30 wyeksportowano też do Francji.
W 1936 roku konstrukcja La Ciervy dokonała wzlotu idealnie pionowego (maszyna G-ACWF), jednak w wyniku wypadku konstruktor stracił życie na lotnisku Craydon. Prace kontynuowano do 1938 roku, jednak nie zbudowano już ani jednego autożyro w Wielkiej Brytanii.
W czasie II wojny światowej autożyra C.30 służyły w 529 Dywizjonie Autożyro, sformowanym w bazie lotniczej w Duxfors. Używano ich głównie do współdziałania ze stacjami radarowymi w celu ich kalibracji. Dywizjon rozwiązano w 1945 roku. Na bazie konstrukcji la Cierva C.40A zbudowano potem helikopter Sikorsky"iego. Wiatrakowce miały i mają krótki rozbieg i jeszcze krótszy dobieg. Były reklamowane jako statki powietrzne przyszłości. Wydawało się że mają świetlaną przyszłość. Było tak do skonstruowania śmigłowca. Wtedy zainteresowanie nimi opadło. Nie mogły wykonywać manewrów takich jak śmigłowiec. Czyli zawisać, latać na boki czy do tyłu. Jako ciekawostkę można podać, iż wiatrakowców używało Kriegsmarine we współdziałaniu z U-bootwaffe.
Obecnie wiatrakowce są domeną konstrukcji amatorskich.

Wiatrakowiec Cierva C.30A w Polsce

Wiatrakowiec Cierva C.30 został sprowadzony z Anglii przez dowódcę Pułku Lotniczego z Torunia ppłk pil. Bolesława Stachonia (czy też z jego inicjatywy) w roku 1934. Pomysłem było zastąpienie wiatrakowcami przestarzałej już koncepcji balonów obserwacyjnych, które już wycofywano powoli ze służby. Sprowadzono do Polski 1 sztukę wiatrakowca C.30. Oznaczono go jako SP-ANN.
Przeprowadzono testy poligonowe, jednak nie były one korzystne i nie spełniały wymagań Departamentu Lotnictwa. Za jego wprowadzeniem przemawiał fakt, iż miał normalny silnik lotniczy, za śmigłem ciągnącym ,a wirnik obracający się w skutek ruchu postępowego wytwarzał siłę nośną ,miał krótki rozbieg mógł zawisnąć w powietrzu i lądować prawie pionowo. Zawiodła jednak łączność z obsługą naziemną, kabina była za ciasna aby załoga mogła pozwolić sobie na spadochrony.
Departament Lotnictwa ocenił natomiast pozytywnie samą koncepcję zastąpienia balonów obserwacyjnych śmigłowcami..
Ślad w dyskusji nad możliwością zastosowania autożyra znajdujemy w sprawozdaniu z XVI posiedzenia Komitetu do spraw Uzbrojenia i Sprzętu (KSUS), który 13 października 1936 roku podjął decyzję o zanichaniu zakupu dalszych balonów i o kontynuowaniu studiów nad śmigłowcem. Zaważyła tu także opinia Inspektora armii gen. W. Bortnowskiego, który osobiście brał udział w próbach C.30 i wyrażał się pozytywnie o ich wynikach. Obliczył on także, że kosztem jednej kompanii balonów obserwacyjnych można utrzymać conajmniej 6 śmigłowców C.30, których możliwości znacznie przewyższają możliwości balonów.
Z kolei szef Departamentu Artylerii gen.E. Krukowicz - Przedrzymirski podchodził bardzo krytycznie do możliwości użycia C.30 od obserwacji na potrzeby artylerii i apelował o zmianę decyzji KSUS. Dodatkowo podnosił, że produkcja wiatrakowców mogłaby się rozpocząć dopiero około 1941 roku. Ten sam generał ocenia mozliwość współpracy artylerii z lotnictwem jako niemożliwy! Stanowisko gen. Krukowicza - Przedrzymskiego jest kontrowersyjne. Obawiał się on, iż artyleria pozostanie bez środków obserwacji powietrznej, ale jednocześnie blokował unowocześnienie tej obserwacji. Polski przemysł mógł podjąć produkcję takiej konstrukcji jak C.30 bez jakichkolwiek problemów. Problemem mogły pozostawać finanse.
KSUS swojej decyzji nie zmienił, ale ją zmodyfikował, wybierając samolot Mewa jako podstawowy samolot obserwacyjny artylerii.
C.30 pozostał w Polsce. Wiadomo iż we wrześniu 1935 roku prowadzono pokazy z jego udziałem na lotnisku mokotowskim w Warszawie. Nie zarzucono koncepcji wiatrakowca , jednak przeszła ona na grunt cywilny, a konkretnie zainteresowała się nim Poczta Polska. W 1939 roku były plany przebudowy Centralnego Dworca Pocztowego w Warszawie, projektu Józefa Szanajcy. Tak pisze o tym "XX-lecie komunikacji w Polsce Odrodzonej" z 1939 roku:
"Hala peronowa będzie przykryta płaską płytą betonową o powierzchni ok. 7000 m2. W razie rozwoju poczty lotniczej, powierzchnia płyty będzie służyła jako lotnisko dla małych samolotów typu helikoptera czy wirowca. W ten sposób powstałaby błyskawiczna komunikacja pocztowa, łącząca Dworzec Pocztowy z bliżej położonymi lotniskami". Posiadał on konstrukcję żelbetonową i miał kształt odwróconej litery "h". Jego zabudowania częściowo znajdowały się nad wykopem linii kolejowej, a dłuższe ze skrzydeł budynku biegło wzdłuż al. Jerozolimskich.
Wojna niestety przerwała koncepcję autożyro w Polsce. Większość gmachu Centralnego Dworca Pocztowego (miejsce dawnego, spalonego Dworca Kaliskiego) leżącego przy ul. Żelaznej 19/23 została zniszczona w czasie Powstania Warszawskiego (walczyło w nim zgrupowanie "Chrobry II"). Zdobycie ich przez oddziały powstańcze 3 sierpnia o świcie, było poważnym ciosem dla nieprzyjaciela. Budynki Dworca stały się odtąd niezdobytą twierdzą; jednym z symboli męstwa i nieugiętości powstańców. Do dziś zachował się tylko położony na środku posesji biurowiec, równoległy do Chmielnej i, zapewne, fundamenty pozostałych budynków. Ale płyty niedoszłego śmigłowcowiska, nie ma - Kolej Średnicowa przebiega tam w wykopie. W przyszłości ma tu powstać nowoczesny gmach Poczty Polskiej.

Wiatrakowiec Cierva C.30A - konstrukcja

Załogę stanowiły dwie osoby w układzie tandemowym, o kokpitach otwartych. Jednostka napędowa to silnik Armstrong Siddeley Genet Major IA w części przedniej o mocy 140 KM. Podwozie stałe, wraz z kółkiem w ogonie.

Wiatrakowiec Cierva C.30A - podstawowe dane

Prędkość: 177 km/h
Masa: 861 kg
Prędkość wznoszenia: 213 m/sek
Maksymalna wysokość: 2011 m
Ilość łopat górnych: 3
Średnica łopat: 1127,76 cm
Długość łopaty: ok.578 cm
Wysokość maszyny: 335 cm
Moc jednostki napędowej: 140 KM
Zasięg: 458 km
Załoga: 2

/PATHE/

Reklama

Wiatrakowiec Cierva C.30A komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"