:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Pojazdy historyczne, replika godna oryginału - zdjęcie, fotografia
  • Kpt. Henryk Nowosielski i odrestaurowany TKS (prezentacja w Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie 2007 r.)
  • Kpt. Henryk Nowosielski i odrestaurowany TKS (Targi uzbrojenia w Kielcach 2007 r.)
  • Budowa Repliki TKS w pracowni BR-TZIP (2012 / 2013 )
  • GRENADIER 2014
  • TORUŃ 2014
  • Replika godna oryginału - druga część ulotki
Rafał Krajewski - blog 12/03/2015 14:48

W 2009 roku inż. Zbigniew Nowosielski uruchomił Biuro Rekonstrukcyjno – Technologiczne Zabytkowej Inżynierii Pojazdowej. Po udanej odbudowie egzemplarza dla MWP narodził się pomysł na budowę wiernej repliki TK-S. Przez lata inż. Zbigniew Nowosielski i jego pracownicy pozyskiwali katalogi części, zdjęcia i szkice oraz rysunki z epoki. Czasem zdobycie drobnego elementu wymagało pokonania tysięcy kilometrów. Części pozyskiwano zarówno w kraju i za granicą, na portalach aukcyjnych i targach zabytkowej motoryzacji. Wiele godzin trwało dokładne wymiarowanie elementów, ich opisanie oraz sporządzenie dokumentacji oraz trójwymiarowych modeli poszczególnych części. Zwykle przed budową pojazdu najpierw powstają rysunki techniczne. W przypadku repliki TK-S’a inż. Zbigniew Nowosielski, absolwent Wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej, działa zgodnie z zasadami inżynierii odwrotnej: istniejący pojazd jest punktem odniesienia przy tworzeniu dokumentacji. Inż. Rafał Krajewski wykonał całą dokumentację 3D i płaską jego podzespołów. W październiku 2012 roku kilkuosobowy zespół z BR-TZIP rozpoczął budowę repliki TK-S’a. Inż. Zbigniew Nowosielski niezwykle rygorystycznie potraktował problem wiernego odtworzenia tego unikalnego pojazdu: „Nie możemy zbudować repliki podobnej do TK-S, to musi być TK-S w czystej postaci, taki, jakim mój tata walczył w czasie II Wojny Światowej". Pojazd jest budowany zgodnie z technologiami stosowanym w latach 30., z zastosowaniem dostępnych wówczas materiałów i narzędzi. Nie ma tu miejsca na prowizorki i rozwiązania zastępcze. Replika tankietki TK-S to hołd inż. Zbigniewa Nowosielskiego dla ojca - żołnierza września, dla wykładowcy z PW, prof. Habicha i dla polskiej myśli technicznej z Państwowych Zakładów Inżynierii. Na oglądających tankietka może sprawiać wrażenie solidnego pojazdu o grubej, pancernej „skórze”. W rzeczywistości to zbiór kilku tysięcy, precyzyjnie wykonanych elementów dokładnie spasowanych i współpracujących ze sobą. W przypadku wielu z nich dokładność liczona jest w dziesiątych częściach milimetrów. Ogromne znaczenie ma także właściwy dobór materiałów – stali, żeliwa, stopów aluminium. Przykład stanowią gąsienice, które składają się z 124 ogniw wykonanych ze specjalnego gatunku stali odpornej na ścieranie. Na przełomie 2012/13 roku specjaliści BR-TZIP w Ptakach /k. Kołbieli zbudowali replikę pancerza tankietki TK-S. Pancerz ze stali walcowanej opiera się na przestrzennym szkielecie z kątowników. Wykonano go z blach o kilku różnych grubościach. Są one łączone za pomocą łączników gwintowych. Najcieńszą blachę o grubości 2,5 mm zastosowano w osłonach przeciwbłotnych nad gąsienicami. Właz wieży wykonano z blach 3 mm, zaś dno kadłuba – z blachy 4 mm. Najbardziej narażone na ogień przeciwnika strefy TK-S pancerz czołowy, tylny oraz boczny mają grubość 8-10 mm. Po zagruntowaniu, tankietka będzie lakierowana zgodnie z instrukcją „Warunki Techniczne Nr 4055”, opracowaną w marcu 1936 roku przez Dowództwo Broni Pancernych Ministerstwa Spraw Wojskowych RP w kamuflaż w postaci nieregularnych plam w kolorze piaskowym i ciemnobrunatnym na oliwkowozielonym tle. Także 2-osobowe wnętrze – przedział bojowy otrzyma zgodny z wymaganiami WP jasnopiaskowy kolor. Trwają poszukiwania oryginalnego, 6-cylindrowego silnika typu Fiat 122BC o pojemności 2952 cm³ i mocy 46 KM, pochodzącego z ciężarówki Polski Fiat 621. Prowadzone przez BR-TZIP prace nad kadłubem i pancerzem weszły w kolejną fazę zaawansowania. Aktualnie trwają prace nad budową zbiornika paliwa, chłodnicy oraz zespołu układu kierowniczego. W warsztacie inż. Nowosielskiego w Ptakach jest odtwarzany układ ręcznego rozruchu silnika i zespołu wentylatora chłodnicy. Zastosowanie nowatorskiej technologii inżynierii odwrotnej umożliwiło opracowanie kompletnej dokumentacji, dzięki której replika wykonywana przez biuro inż. Zbigniewa Nowosielskiego będzie z pewnością całkowicie godna oryginału montowanego w Państwowych Zakładach Inżynierii niemal 80 lat temu. Jego marzeniem jest odbudowanie całego plutonu polskich tankietek TK-S, których załogi mimo ogromnej dysproporcji sił tak dzielnie stawiły opór niemieckim najeźdźcom we wrześniu 1939 r.

- druga część ulotki zatytułowana "Replika godna oryginału"

Reklama

TK-S replika godna oryginału komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"