:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Publikacje, powstaje Mielcu - zdjęcie, fotografia
Wojciech Dąbrowski - blog 13/02/2012 18:03

12 lutego 2012 r. został wyemitowany odcinek „Było nie minęło...” zatytułowany „Tu spełniają się marzenia” w którym p. Adam Sikorski przedstawia pasjonatów budujących model polskiego bombowca PZL 37 B „Łoś” w skali 1:1. Jak mówią twórcy nie jest to replika a jedynie model ukazujący bryłę samolotu i jednocześnie będzie pomnikiem oddającym hołd wszystkim twórcom przemysłu lotniczego.

Pomysłodawcami projektu są Jakub Skrzypek i Kazimierz Nowakowski natomiast „praojcem” przedsięwzięcia jest pan Tadeusz Skubisz. Prezes zarządu PZL Mielec (w tych to zakładach powstaje model) pan Janusz Zakręcki w ciepłych słowach mówił o wsparciu budowy oraz jak wiele znaczy bombowiec ten w historii zakładu. Natomiast kierownik wydziału pan Mieczysław Skrzypczak opowiadał o budowie podkreślając, iż materiał, z którego budowany jest Łoś jest materiałem lotniczym posiadającym wady i dla produkcji nie ma wartości. Model będzie miał odwzorowany podział blach zgodny z oryginałem, wyposażony w atrapy silników i bomb.

Wzruszającym elementem tej relacji jest fakt, iż model Łosia powstaje w hangarze w którym niegdyś powstawały maszyny bojowe a nad nim znajduje się zachowana suwnica służąca do przenoszenia Łosi.

Projekt wstępny Łosia powstał w 1934 r. Konstruktorami byli:
główny konstruktor - Jerzy Dąbrowski
zastępca - Piotr Kubicki
konstrukcja płata -Franciszek Misztal
13 grudnia 1936 r. pilot doświadczalny Jerzy Widawski dokonuje oblotu prototypu samolotu.
Powstały dwa prototypy P.37/I i P.37/II różniące się podwójnym usterzeniem pionowym, silnikami oraz innymi istotnymi poprawkami konstrukcyjnymi. W P37/I zastosowano silniki Bristol Pegasus XII o mocy 873 KM, w P.37/II Bristol Pegasus XX o mocy 918 KM.
PZL 37 A wzorowany był na prototypie P.37/I posiadającym pojedynczy ster kierunku.
PZL 37 A bis posiada już podwójne usterzenie kierunku (P.37/III jako prototyp PZL 37 C).
W serii A wprowadzono 250 zmian konstrukcyjnych i usunięto około 4 tys. Usterek.
PZL 37 B wzorowany był na prototypie P.37/II wraz z wprowadzonymi poprawkami.
PZL 37 C budowany wyłącznie na eksport i posiadały silniki Gnome-Rhone 14N01 o mocy 950 KM.
PZL 37 D jak wersja C z w silniki Gnome-Rhone 14N21 o mocy 1030 KM (prawdopodobnie powstał 1 egzemplarz).
Do wybuchu wojny zbudowano 96 Łosi. Straty wyniosły 30 samolotów, z czego 11 zestrzeliły myśliwce i po jednym artyleria p.lot. polska i niemiecka. Zrzuconych zostało 124 tony bomb a strzelcy zestrzelili 5 myśliwców wroga.
Dane techniczne PZL 37 B:
Rozpiętość 17,93 m
Długość 12,92 m
Wysokość 4,25 m
Powierzchnia nośna 53,5 m2
Masa własna 4935 kg
Masa całkowita 9105 kg
Prędkość max. 412 km/h
Pułap 5900 m
Zasięg 1750 km
Załoga 4 osoby
Uzbrojenie 3 ruchome k.m. wz. 37 kal. 7,9 mm
lub Vickers F kal. 7,69 mm
Udźwig 2242 kg bomb
umieszczone w komorach w skrzydle i kadłubie

Reklama

PZL P 37 B powstaje w Mielcu. komentarze opinie

  • Jrosław Józef GUZOWSKI 2012-02-14 00:00:00

    Przepraszam nie podałem źródła to link http://www.encyklopediamiastamielca.pl/wytwornia-sprzetu-komunikacyjnego-pzl-mielec

  • Jrosław Józef GUZOWSKI 2012-02-14 00:00:00

    W związku z wzięta z KOSMOSU informacja podana przez "primer" pozwalam sobie sprostować głupoty na temat produkcji PZL 37 Łoś w PZL WZ 2 ....załączam fragment oficjalnej strony mielca...

    WYTWÓRNIA SPRZĘTU KOMUNIKACYJNEGO PZL-MIELEC, przedsiębiorstwo państwowe funkcjonujące w latach 1937-1999, pod różnymi nazwami i w różnych formach organizacyjnych. Jego lokalizacja wynikała z koncepcji Centralnego Okręgu Przemysłowego, mającego doprowadzić do rozwoju przemysłowego zacofanych gospodarczo obszarów środkowej części Polski i umocnić obronność kraju. Ulokowanie budowy fabryki samolotów i lotniska na terenach wykupionych od wsi Cyranka, Chorzelów i Trześń obok Mielca było nieprzypadkowe i poprzedzone głęboką analizą mocnych i słabych stron terenów COP-u.
    Lata 1937-1939 Na podstawie decyzji Komitetu do Spraw Uzbrojenia i Sprzętu (13 X 1936 r.) od 1 IX 1937 r. rozpoczęto budowę fabryki, według projektu przygotowanego przez Biuro Kierownictwa Budowy. Inwestorami były Państwowe Zakłady Lotnicze w Warszawie i Lubelska Wytwórnia Samolotów. W 1938 r. rozpoczęto budowę lotniska, a pod koniec 1938 r. rozpoczęto montaż pierwszych obrabiarek w fabrycznej hali głównej. W 1939 r. oddawano do użytku kolejne obiekty. 2 III 1939 r. wpisano mielecką fabrykę płatowców w Sądzie Okręgowym w Tarnowie jako samodzielny Oddział Państwowych Zakładów Lotniczych w Warszawie. W maju 1939 r., po wykupie świadectwa przemysłowego, fabryka pod nazwą Państwowe Zakłady Lotnicze Wytwórnia Płatowców nr 2 w Mielcu rozpoczęła montaż samolotów PZL P-37B Łoś. Oficjalnego otwarcia fabryki dokonał 13 VI 1939 r. prezydent RP prof. Ignacy Mościcki. Oblot pierwszego wykonanego w Mielcu samolotu "Łoś" odbył się 4 i 5 VII 1939 r. Do końca sierpnia tego roku wyprodukowano 4 sztuki, a w pierwszych dniach września - dalsze 3. (8 IX 1939 r. wojska hitlerowskie wkroczyły do Mielca.) Równocześnie z budową fabryki budowano osiedle mieszkaniowe dla jej pracowników i w omawianym okresie oddano do użytku dwie wille i 16 bloków mieszkalnych z 465 mieszkaniami.
    Dyrektor: Stanisław Krzyczkowski (XII 1937 r. - IX 1939 r.).

    Osobiście daleki jestem od wątpienia w ofiarność załogi lecz wydaje się mało prawdopodobne złożenie 3 egzemplarzy płatowca w trakcie działań wojennych...Proszę przyjrzeć się liczbom z części dostarczonych z WZ1 do czasu wybuchu II WŚ złożono oficjalnie 4 egzemplarze - zaś w 8 dni września 3 sztuki...

  • Jrosław Józef GUZOWSKI 2012-02-14 00:00:00

    PZL WZ 2 zaczęły działać w marcu 1939 czyli jest rzeczą niemożliwą by złożyły - celowo pisze złożyły ponieważ części płatowca z lepszym lub gorszym skutkiem powstawały na Paluchu taka ilość egzemplarzy płatowca...zwłaszcza że zakład macierzysty PZL WZ1 Paluch/Okęcie nie został przestawiony na inny model produkcyjny. Co do suwnic wydaje mi się nieprawdopodobne to..ale w Mielcu nie byłem nie będę się spierał aczkolwiek nadam temat i po nr nadzoru da się ustalić rok produkcji dźwigu...

  • Szymon Tomaszewski 2012-02-14 00:00:00

    W Mielcu wyprodukowano 20 sztuk! oraz kilka niedokończonych kadłubów.

    Co do suwnicy to sa i zdjęcia i nawet fragmenty filmów na których widac jak pracowały zakłady. Pierwsze dwa zdjęcia z sieci.

    http://www.muzeum1939.pl/fotografie/9/20110520092618.jpg

    http://www.muzeum1939.pl/fotografie/9/20110520092522.jpg

  • Jrosław Józef GUZOWSKI 2012-02-14 00:00:00

    Skala skala 1 do 1 tylko wtedy jest to interesujący projekt...Makieta ??? Czy jak ktoś woli statyczna replika zastępuje z powodzeniem w hali muzealnej/hangarze nieczynnego lotniska prawdziwy obiekt.

  • Antoni Andrzej Zawiliński 2012-02-14 00:00:00

    Ze wzruszeniem oglądałem ten program. Dobrze,ze będziemy mieli taki model Łosia w skali 1:1 . Pierwotnie pomysłodawcy chcieli robić go w skali 1:4 ale p. Skubisz odpowiedział im podobno, ze " glupoty go nie interesują" .

  • Jrosław Józef GUZOWSKI 2012-02-14 00:00:00

    Suwnica w Mielcu raczej nie mogła przenosić PZL 37 ŁOŚ, z tej prostej przyczyny że płatowce te powstawały w zakładach na Paluchu/Okęciu w Warszawie PZL WP 1, zakład w Mielcu czyli PZL WP 2 zrobił/złożył jakaś symboliczna ??? ilość płatowców Łosia z części dostarczonych z traserni w PZL WP 1. W trakcie działań wojennych zakład został zrównany z ziemia...wynikało to z faktu iż pracował na rzecz machiny wojennej III Rzeszy. Sam pomysł rewelacyjny, w hitlerowskim kraju w muzeach tez wiele samolotów oraz broni przeciwlotniczych i rakietowych /te w większości/jest tylko stacjonarnymi replikami wykonanymi oczywiście w skali 1:1...Jak się je ogląda nie robi to zresztą większej różnicy - latać i tak tym w muzeum nie będziemy...ha ha ha

  • Paweł Greiner 2012-02-14 00:00:00

    Rewelacja !!! Jak go zobaczę gotowego, to na pewno łezka zakręci mi się w oku :)

  • Sebastian Rosik 2012-02-13 00:00:00

    Bardzo dobry pomysł jak w ciekawy i zasługujący na uwagę sposób pokazać i
    uczcić polskie samoloty września 1939r oraz pilotów latających na tych maszynach. Serial ,,Było nie minęło,, jest bardzo ciekawym cyklem ukazującym różne działania zbrojne i nie tylko . Serdecznie polecam i pozdrawiam

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"