:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Marynarka wojenna, Iskra - zdjęcie, fotografia
  • Fotka nr 0 z 4
  • Fotka nr 1 z 4
  • Fotka nr 2 z 4
  • Fotka nr 3 z 4
Redakcja Portalu - blog 22/03/2013 22:41

ORP "Iskra", był to żaglowy okręt szkolny Marynarki Wojennej. Nie powinien być mylony z innym okrętem o tej samej nazwie, zwodowanym w 1982 r. Był to trzymasztowy szkuner. Szkunerami nazywa się żaglowce posiadające na wszystkich masztach żagle skośne.

Powstanie

Okręt został zwodowany w 1917 r. w Holenderskiej stoczni G. M. Müller w Foxhol jako żaglowiec handlowy "Vlissingen". Służył do przewożenia towarów w żegludze przybrzeżnej. W 1921 r. został sprzedany Wielkiej Brytanii, gdzie eksploatowano go w tym samym charakterze jako "St. Blanc". Ówczesnym armatorem był A.Kennegy Ltd. z Glasgow. W tym czasie dość powszechnie wykorzystywano jeszcze żaglowce do celów handlowych.



ORP "Iskra" w Polsce

W grudniu 1926 żaglowiec nabyto dla Oficerskiej Szkoły Marynarki Wojennej w Toruniu w celu odbywania praktyk morskich z podchorążymi. Uprzednio do tego celu wykorzystywano transportowce: ORP Wilia i ORP Warta. Okręt stał się polską własnością 1 stycznia 1927 r. Z Wlk. Brytanii do Polski przeprowadzony został przez załogę ORP "Lwów" pod dowództwem Konstantego Maciejewicza.
Przebudowano go w stoczni Danziger Werft und Eisenbahnwerkstaten A.G. na okręt szkolny. Do Marynarki Wojennej wcielono go jako ORP Iskra 6 maja 1928. 5 czerwca 1928r. rozpoczął pierwszy rejs- do portów północnego Bałtyku z załogą 6 oficerów, 19 podchorążych oraz 26 osób stałej obsługi. Przed wojną odwiedził m.in. Dunkierkę, Lizbonę, Neapol, Cherbourg, Santa Cruz, Casablancę i Aleksandrię- zwraca uwagę częste zawijanie do portów francuskiej marynarki wojennej. Najdłuższy z rejsów, trwający 169 dni, w czasie którego przebyto 13 tys. mil morskich, miał miejsce w 1930 r. i prowadził m.in. do portów karaibskich.
Ostatni, trzynasty rejs, odbywano razem z okrętem ORP Wilia, gdyż ilość kursantów była dwukrotnie większa niż zwykle. Przerwał go wybuch wojny. 2 września ORP Iskra zawinął do portu w Casablance (Maroko Francuskie). W dniu 10 września 1939 r. załoga wyróżniła się przy ratowaniu ofiar eksplozji na francuskim minowcu Pluton. Po krótki pobycie w Casablance okręt przeszedł do Port Lyautey, gdzie 19 października 1939 r. wyokrętowano kursantów i załogę, pozostawiając kilka osób nadzoru. Po kapitulacji Francji, okręt 27 czerwca 1940 r. przeszedł do Gibraltaru. Ponieważ Polska Marynarka Wojenna nie potrzebowała w tym czasie jednostki tego rodzaju, 29 listopada 1940 r. został wydzierżawiony Brytyjczykom i służył jako HMS Pigmy w charakterze hulku dla załóg ścigaczy i okrętów podwodnych.



ORP "Iskra" po wojnie

Po remoncie w Gibraltarze i Portsmouth okręt w 1948 r. zwrócono Polsce. 1 lipca ORP Iskra zakotwiczył w Gdyni a już po kilku dniach zaokrętowano pierwszych kursantów. W następnych latach okręt odbywał intensywne rejsy z podchorążymi marynarki – najpierw do portów krajowych i bałtyckich portów radzieckich, później również do m.in. Gibraltaru i Kopenhagi. Uczestniczył tez w Operacji Żagiel 74’. 26 listopada 1977 r. na ORP Iskra po raz ostatni opuszczono banderę.

Kalendarium rejsów



ORP "Iskra" - Podstawowe dane

kadłub stalowy
ożaglowanie gaflowe
długość całkowita: 50,7 m
szerokość: 7,9 m
zanurzenie: 3,8 m
wyporność: 500 ton
tonaż: 373,2 BRT
powierzchnia żagli: 693,3 m²
ok. 20 osób załogi stałej, ok. 30 praktykantów

/GOZDAWA/

Reklama

ORP "Iskra" komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"