:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Marynarka wojenna, Bałtyk - zdjęcie, fotografia
Redakcja Portalu - blog 23/03/2013 20:32

ORP "Bałtyk", stary krążownik francuski, służył polskiej marynarce za hulk i okresowo również jako ośrodek szkoleniowy. Złośliwi zauważali, że miał jeszcze jedną funkcję- „namiastki krążownika”. Kierownictwo Marynarki Wojennej dostrzegało bowiem dotkliwy brak jednostki zdolnej pełnić funkcje reprezentacyjne. Przyjmowano na jego pokładzie zagraniczne delegacje, odbywały się tam także promocje oficerów. Dominował w krajobrazie nabrzeża w Gdynii.



Został zbudowany jako krążownik pancernopokładowy. Okręty tego typu posiadały jedynie pokład pancerny (nie posiadały pancerza burtowego), mający zwykle kształt trapezu, umieszczony we wnętrzu okrętu, na wysokości zbliżonej do linii wodnej i osłaniający mechanizmy napędowe, kotłownie i maszynownie oraz komory amunicyjne. Szybki rozwój techniki okrętowej sprawił, że w momencie wybuchu pierwszej wojny światowej była to już jednostka przestarzała (skądinąd marynarka francuska nie miała w 1914 r. ani jednego nowoczesnego krążownika, co umożliwiło niemieckiemu dywizjonowi śródziemnomorskiemu bezkarne ostrzelanie portów północnoafrykańskich i ucieczkę do Turcji).
Francuska nazwa okrętu upamiętniała podróżnika, żeglarza i kontradmirała w służbie Ludwika XVI, Antoine Raymond Joseph de Bruni d"Entrecasteaux (1737-1793), który z polecenia Króla Francuzów wyruszył w 1791r. w celu odnalezienia śladów zaginionej na Pacyfiku ekspedycji La Perouse’a (w czasie tej wyprawy zmarł na szkorbut).

ORP "Bałtyk" - historia

1896
- 12 czerwca Zamówiony jako krążownik do służby kolonialnej został zwodowany 12 czerwca 1896 r. w La Seyne we Francji w stoczni Forges et Chantiers de la Meditarene jako "D"Entrecasteaux".
1898
· 1 stycznia Rozpoczęcie prób, które przerwano 28 kwietnia na skutek awarii czterech kotłów.
1899
· 23 marca Zakończenie prób.
· 4 kwietnia Wejście do służby jako krążownik 1 klasy. W tym okresie okręt posiadał wyporność 7.995 t. Napęd stanowiły dwie maszyny parowe o mocy 14.500 KM pozwalające osiągnąć prędkość maksymalną 19,2 węzła. Zapas węgla wynosił 980 t. Uzbrojenie składało się z dwóch pojedynczych dział kalibru 240 mm, dwunastu dział kalibru 138 mm z czego 8 umiejscowiono w kazamatach, 12 działek 47 mm i 4 wyrzutnie torped 450 mm. Po wejściu do służby "D"Entrecasteaux" przydzielony został do Eskadry Dalekowschodniej (czasy „l’Indochine des amiraux”, „Indochin admirałów”).
· 6 kwietnia Po opuszczeniu Tulonu, krążownik przybył do Sajgonu 12 maja, działał w rejonie wybrzeża chińskiego.
1900
· czerwiec przybył do Taku w składzie międzynarodowej eskadry, która wzięła udział w tłumieniu tzw. powstania bokserów.
1901
· grudzień okręt przybył do Tulonu.
1902
· 12 lutego odstawiony do rezerwy przeszedł remont.
· 8 sierpnia krążownik przybył do Sajgonu zostając okrętem flagowym kontradm. Bayle"a.
· 20 sierpnia pobyt okrętu we Władywostoku.
1903
· 2 luty powrót do Tulonu, 12 lutego odstawienie okrętu do rezerwy.
1905
· 1 września wejście do służby czynnej.
· 25 listopada wyjście z Tulonu.
· 7 grudnia przybycie do Dzibuti.
1906
· 15 sierpnia przybycie do Sajgonu, pełni funkcję okrętu flagowego kontradm. Boisse"a.
1907
· 9 marca krążownik wszedł na mieliznę w rejonie wyspy Hainan, remont w Sajgonie.
· 20 grudnia jako okręt flagowy kontradm. Perrina.
1909
· 25 października "D"Entrecasteaux" opuścił Sajgon, do Tulonu przybył 18 grudnia.
1910
· 1 stycznia odstawienie do rezerwy.
1911
· 15 listopada wejście do służby w Śródziemnomorskim Dywizjonie Szkolnym, jako okręt flagowy kontradm. Sourrieu.
1913
· 25 listopada odstawiony do rezerwy.



1914
· 29 lipca wejście do służby.
· 6 sierpnia krążownik opuścił Tulon wchodząc w skład Dywizjonu Specjalnego, patrolował cieśninę Oranto blokując wyjście z Adriatyku.
· 24 grudnia przejście do Syrii, po czym skierowany zostaje na jez. Gorzkie z zadaniem obrony Kanału Sueskiego.
1915
· 2 luty opieranie ataków 4 Armii tureckiej, którą ostatecznie rozbito następnego dnia w południe.
· 20 luty przejście okrętu do Bizerty, a następnie w rejon wybrzeży Syrii.
· 26 marca krążownik brał udział w ostrzeliwaniu pozycji nieprzyjacielskich pod Gazą.
· 30 kwietnia ponownie w siłach broniących Kanał Sueski.
· 13 czerwca przejście do wybrzeży Syrii.
· 24 sierpnia pobyt na Malcie.
· 3 września wejście do Brestu, remont okrętu.
· 6 grudnia okręt opuścił St. Lorient i 20 grudnia przybył do Port Saidu gdzie wszedł w skład sił broniących Kanału Sueskiego jako okręt flagowy kontradm. de" Spitza.
1916
· 14 kwietnia przejście okrętu do Maroka, skąd udał się do Oranu.
· maj - wrzesień krążownik stacjonował w Casablance i Agadirze.
· 11 pażdziernika powrót do Port Saidu.
· listopad - grudzień eskorta konwojów z Morza Czerwonego na Madagaskar.
1917
· styczeń - lipiec eskorta konwojów z Morza Czerwonego na Madagaskar.
· 4 sierpnia powrót do Suezu.
· 24 sierpnia przejście na Maltę, wszedł w skład sił alianckich blokujących Adriatyk.
· 15 października przejście do Tarentu skąd osłaniał konwoje do Itheji na Peloponezie.
· 12 grudnia nieudany atak niemieckiego okrętu podwodnego "UC 38" na krążownik.
1918
· luty - grudzień jako transportowiec.
1919
· 19 czerwca krążownik opuścił Tarent i po rejsie przez Bizertę i Marsylię przybył 3 lipca do Brestu, gdzie odstawiony został do rezerwy.
· 5 września w Dywizjonie Szkolnym jako okręt szkolny dla sygnalistów.
1920
· kwiecień służy jako okręt flagowy Dywizjonu.
1921
· 1 czerwca okręt rozbrojono.
1922
· 27 października skreślony z listy jednostek w służbie czynnej Marine Nationale.
1923
· wypożyczony Belgii.
1925
· 24 maja przeholowanie okrętu z Brestu do Brugii.
1926
· czerwiec zwrócony Francji.
1927
· luty przeholowanie okrętu do Cherbourga.
· 7 marca zakupienie okrętu przez PMW za kwotę 2.822.000 franków.
· 30 lipca podniesienie w Cherbourgu polskiej bandery zdeklasowany krążownik otrzymał nazwę ORP "Król Władysław IV", dowódcą został kmdr. J. Łątkiewicz.
· sierpień zmiana nazwy na ORP "Bałtyk", 11 sierpnia okręt przybył do Gdyni, a 13 sierpnia dowódcą został kmdr.W. Steyer. Przejście na remont do stoczni Danziger Werft (Stocznia Gdańska) w Gdańsku.
· 22 września nowym dowódcą mianowano kmdr. por. A. Mohuczego.
1928
· 26 czerwca przyholowanie okrętu z Gdańska do Gdyni, gdzie dalsze prace prowadził WPMW.
· listopad W Gdyni nie było doku umożliwiającego podniesienie tak dużej jednostki. Największy dok w Gdyni miał około 2600 ton nośności. Kadłub ORP "Bałtyk" obity był blachą miedzianą. Powodowało to korozję kadłubów torpedowców, cumujących z Bałtykiem w basenie nr X. Zaradzono temu odholowując Bałtyk do awanportu. W trakcie dokowania w Gdańsku w stoczni Danziger Werft zdjęto blachę miedzianą odstępując ją w rozliczeniu stoczni. Do Gdyni powrócił 7 grudnia.
1930
· 1 kwietnia wszedł w skład Dywizjonu Szkolnego jako siedziba Szkoły Specjalistów Morskich.



ORP "Bałtyk" - podstawowe dane

(w okresie służby jako francuski krążownik )
wyporność - 8120 ton
długość / szerokość / zanurzenie: 126 x 18 x 7,5 m
napęd: dwie maszyny parowe o mocy 14500 KM
prędkość - 18 w (projektowana - 19,5 w)
zasięg - 8000 Mm
zapas węgla - 650-980 t
opancerzenie (stal Harveya):
pokład pancerny grubości 100 mm (inne dane: 82 mm)
wieża dowodzenia - 240 mm
wieże artylerii głównej - 230 mm
kazamaty - 67 mm
załoga 521-559
(w polskiej służbie)
wyporność - 8100 ton
długość / szerokość / zanurzenie: 126 x 18 x 7,5 m
bez napędu
opancerzenie: j.w.

Uzbrojenie w okresie służby pod banderą francuską:

2 działa kaliber 240 mm w wieżach artyleryjskich na dziobie i rufie (wedle pewnych źródeł usunięte już w czasie I wojny światowej)
12 dział 138 mm (z tego 8 w kazamatach)
12 działek 47 mm
4 wyrzutnie torped 450 mm
Uzbrojenie ORP Bałtyk:
2 działa kaliber 75 mm
4 działka 47 mm (salutacyjne)
najcięższe karabiny maszynowe plot

/GOZDAWA/

Reklama

ORP "Bałtyk" komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"