:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Felietony historyczne, wzmocnionego czyli życiorys - zdjęcie, fotografia
Jędrzej Korbal - blog 15/01/2013 20:12

Uproszczony życiorys czołgu 7TP wzmocniony/7TP wz 1939/9TP

1932
Rozpoczęcie projektowania własnego czołgu lekkiego na bazie czołgu Vickersa oznaczonego jako VAU-33 (Vickers-Armstrong-Ursus).
1933
Umowa między Biurem Konstrukcyjnym Br. Panc, a PZInż na zamówienie w PZInż 2 prototypowych wozów żelaznych wg projektu VAU-33.
1934
Sierpień – ukończenie pierwszego żelaznego prototypu wg projektu VAU-33 oznaczonego jako PZInż 120 (7TP dwuwieżowy), nr rejestracyjny 1595 (Smok). Intensywne próby i porównania PZInż 120, a Vickers.
1935
Sierpień – ukończenie drugiego żelaznego prototypu wg projektu VAU-33 „Słoń” nr rejestracyjny 1596. Wóz przekazano do CW w Modlinie, potem do 3 Bat.Panc. w Warszawie do celów szkolnych. W ciągu roku wprowadza się liczne poprawki w egzemplarzu „Smok”, który nadal jako prototyp znajduje się w dyspozycji BBT Br. Panc.
1937
Styczeń – montaż wieży Boforsa na żelaznym egzemplarzu „Smok” przeprowadzony w Warsztatach Doświadczalnych BBTech. Br. Panc. Wóz otrzymuje oznaczenie PZInż 220 jako wersja jednowieżowa czołgu 7TP.

Wsparty wcześniejszymi badaniami mjr inż. Tadeusz Biernacki, kierownik działu metalurgii Laboratorium BBT Br. Panc. Zaprojektował i wykonał doświadczalny kadłub czołgu 7TP z płyt pancernych grubości 5-17 mm łączonych spawaniem, waga kadłuba 1700 kg (informacja z monografii nr 1 str 21, co dalej stało się z tym kadłubem ?).
1938
Kwiecień
DBrPanc. zamawia w PZInż prototypowy egzemplarz czołgu 7TP z doświadczalnym silnikiem Saurer CT1D/PZInż 155.
Maj
Ok 25.05.1938 przekazanie przez PZInż prototypu 7TP z silnikiem CT1D do BBT Br. Panc (nr rejestracyjny 1766) dla prób. Do wozu dodano balast imitujący pogrubiony pancerz, próby prowadzono jesienią 1938 w Kompanii Ćwiczebnej Centrum Wyszkolenia Br. Panc. Czołg z nr 1766 w czasie prób przejechał 548 km, silnik pracował 29 godzin 55 minut. Wnioski – silnik CT1D lepszy niż montowany VBLDb, mniejsza zdolność terenowa przy zachowaniu dotychczasowego podwozia.
1939
Marzec
18/02.1939 lub 21.03.1939 – spisanie protokołu z prób przeprowadzonych z prototypem 7TP PZInż z silnikiem CT1D z pozytywną oceną. Czołg bez balastu imitującego ewentualne dodatkowe opancerzenie, jest ok 210 kg lżejszy niż standardowy 7TP. Decyzja o dalszych pracach dotyczących przekonstruowania i dopancerzenia wozu – powstają dwa równoległe projekty BBTech Br. Panc* i PZInz**.
Kwiecień/maj
Przedstawienie i ocena dwóch projektów (a nie gotowych wozów!) wozów 7TP wmocniony/9TP. Mimo przeprowadzonej przez BBTech Br. Panc. krytyki rozwiązań zaproponowanych przez PZInż, komisja Dowództwa Br. Panc. zatwierdza wzór zaproponowany przez PZInż.
W efekcie zostają zamówione w PZInż dwa wozy prototypowe jako 7TP wzór 1939. Zmiany mają być wprowadzone na dwóch wozach 7TP znajdujących się w bieżącej produkcji, być może od razu z pełnowartościowymi blachami (postulat BBTec Br. Panc). BBTech Br. Panc wykonuje egzemplarz wozu wg własnego wzoru z blach żelaznych na podstawie części pierwszego modelowego czołgu 7TP (najprawdopodobniej żelazny egzemplarz „Smok” będący cały czas w w WD BBTech Br. Panc.).
Lipiec
28/31.07.1939 oraz 03.08.1939 - wozy przedstawia się do odbioru wojskowego i przeprowadza testy.
Wóz nr 1 jest zgodny z propozycją PZInż** jednak posiada standardową skrzynię biegów z dla 7TP. Wóz PZInż** nr 2 całkowicie zgodny z propozycją PZInż z maja/kwietnia 1938 – skrzynia z C7P. Trzecim* wozem jest prawdopodobnie doświadczalny 7TP z silnikiem CT1D/PZInż 725.
Najlepsze wyniki osiąga wóz PZInż nr 2 (skrzynia C7P). Odmiana ten wóz ma zostać skierowany do produkcji seryjnej. Badania wozów PZInż oraz jednego BBTech Br. Panc przeprowadza się w Puszczy Kampinoskiej.

21.08.1939 - pismo ws wyników testów i dokonani poprawek w wozie PZInż nr 2 (skrzynia C7P).
Poprawki:
- przesunięcie peryskopu-celownika o 80 mm do przodu,
- okno peryskopowe w wieży, po lewej stronie strzelca poniesione o 80 mm,
- podziałka kierunkowa w peryskopie obserwacyjnym dowódcy,
- sprawniejszy mechanizm obrotu wieży (cięższa wieża),
- studnia nad udoskonalaniem amunicji,
- brak możliwości wprowadzenia km kierowcy (jarzmo),

Wrzesień/Październik
Niemcy, po zajęciu Warszawy, mają przejąć dwa prototypy 9TP.
Ze zdjęć wynika, że przynajmniej część prototypów PZInż pozostała w Ursusie (vide znane zdjęcie PZInż 130). To by "uzasadniało" dlaczego akurat 2 wozy 9TP przejęli Niemcy.
Czy zatem trzeci prototyp 9TP (BBTech) został ewakuowany ?


*Wersja 7TP wzmocnionego/9TP wg BBT Br Panc przedstawiona 20.04.1939.
Cechy charakterystyczne:
- pancerz spawany grubości 8-30 mm, rozłożony równomiernie, zachowanie masy seryjnego wozu 7TP tj. ok 9858 kg wraz z obsługą, bok kadłuba z dwóch płyt,
- zachowany pierwotny dla 7TP układ zawieszenia,
- eliminacja różnicy obciążeń na osie do 68 kg wobec 785 kg w standardowym 7TP,
- docelowo silnik gaźnikowy (benzynowy) PZINż 725 o mocy 95-100 KM (maksymalnie ok 105 KM), waga 370 kg, wymaga jednej chłodnicy. Używany standardowo Saurer VBLDb 850 kg + 2 chłodnice. Usytuowanie jednostki napędowej z boku kadłuba, z tyłu za plecami kierowcy. Silnik nie jest jeszcze seryjnie produkowany,
- zmiana wału kardanowego (bez przegubów) i przesunięcie go na bok wozu. Eliminacja przeszkody utrudniającej prace załogi w środku wozu,
- standardowa skrzynia biegów (krater aluminiowy),
- obniżenie sylwetki wozu (mniejszy silnik) o 130 mm do 1988 mm,
- korzystna sylwetka (skośna przednia płyta, inne rozwiązanie tyłu wozu etc),
- większa ilość miejsca wewnątrz wozu i zwiększenie komfortu pracy załogi,
- dwa peryskopy wz 34 (dowódca + kierowca),
- grubsza warstwa gumy na rolkach bieżnych,
- planowana prędkość 32-34 km/h (droga ?),
- usuniecie wszystkich żaluzji do cyrkulacji powietrza, wprowadzenie rozwiązania jak czołgach „Skoda”/”Koblen Danek”

**Wersja 7TP wzmocnionego/9TP wg Biura Studiów PZInż (E.Habich) przedstawiona 05.04.1939.
Cechy charakterystyczne:
- pancerz dolny spawany grubości 5-40mm, nierównomierne rozłożenie grubości płyt – 40 mm przód, boki 25,20,13 mm, przód wieży 40 mm, boki i tył wieży 20mm, pancerz tylny i górny wozu bez zmian w stosunku do pierwotnego 7TP,
- silnik PZInż 155/CT1D produkowany licencyjnie w PZInż od początków 1938,
- skrzynia biegów z ciągnika C7P (krater aluminiowy),
- wzrost masy wozu do ok 11t (wzrost ok 729 kg do standardowego 7TP, inne dane ok 800k g)
- zmiana w zawieszeniu, gąsienice szerokości 320 mm (standardowo 267mm)
- nieznaczna zmiana sylwetki wozu (3 płyty boczne?),
- rolki bieżne ogumione,
- znacznie zwiększony nacisk na przednie wózki,
- wzrost masy może powodować problemy z chłodzeniem silnika ( w standardowym 7TP osiągnięta została maksymalna praca chłodnic),
- prędkość 26,6 km/h na drodze i 11,5 km/h w terenie (testy w Kampinosie),

Więcej na temat wozów 7TP/9TP oraz wersji na forum www.whiteeaglenet.pl
http://whiteeagle.net.pl/viewtopic.php?f=62&t=881

rysunek krzyhal

Reklama

Od 7TP do 7TP wzmocnionego czyli życiorys 9TP komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"