:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Publikacje, LEŚNIEWO – KANAŁ MAZURSKI (NIEUKOŃCZONE ŚLUZY) - zdjęcie, fotografia
Marcin Jans - blog 07/01/2011 20:26

Kanał Mazurski według źródeł historycznych pojawił się jako koncepcja budowy nowych dróg wodnych już 1379 r. Ale wiele czynników spowodowało że zaniechano budowy kanału.

No nowo powrócono do koncepcji połączenia j. Mamry z rzeka Łyną a dalej z morzem dopiero w roku 1862 roku. Kanałem miały poruszać się statki o wyporności do 100 ton. Całym projektem kierował inż. Lentze, który zaprojektował kanał o parametrach: długość 50 km, spad 111 m i 7 stopni wodnych. Jednak ponownie projekt kanału poszedł w odstawkę. Wilhelm I uznał za bardziej priorytetowe rozwój sieci kolejowej. Ostatecznie w 1898 roku parlament Prus Wschodnich podjął uchwałę o budowie kanału przeznaczając na ten cel 200 tyś marek. Z tych środków zdołano jedynie wykupić ziemię pod budowę kanału.

Dopiero w 1908 roku rząd niemiecki podjął ostateczną decyzje o budowie kanału. Asygnując na ten cel kwotę 15 mln marek. Jedyna zmiana to zastąpienie stopni śluzami ponieważ już wtedy uwzględniono takie parametry aby można było wykorzystać obiekt do celów militarnych. Przypuszczalnie wielkość śluz miała umożliwić przepływanie u-boootów. To nowe połączenie umożliwiało by szybkie przepłynięcie flotylli na Bałtyk. W 1911 dokonano ostatecznych poprawek projektu i przystąpiono do budowy. Prace trwały od 1911-1914. Wybuch wojny przerwał budowę na polecenie rządu.

Po wojnie prac nie wznowiono, wielki kryzys dał o sobie znać. Ponownie do budowy przystąpiono dopiero w 1934 roku. Zaczęto od modernizacji śluz, umacniano nasypy. Pomimo ogromu ludzi zatrudnionych przy budowie, zachowywano pozory skrytości, na mapach topograficznych z lat 36-39 nie ma żadnego oznaczenia kanału ani budynków pomocniczych czy samych śluz. Ponownie planowano kanał wykorzystać do celów militarnych. Od 1939 roku prace spowolniły, powodem była decyzja o budowie kwatery dowodzenia wojsk lądowych w Mamerkach. Potem budowa kwatery Hitlera w Gierłoży. W 1942 roku kanał był już w 90 % ukończony, w całości był napełniony wodą. Pozostało kilka odcinków które wymagały już niewielkiego nakładu pracy. W 1944 roku Niemcy potraktowali kanał jako obiekt strategiczny. Tworzył on naturalna przeszkodę dla wojsk sowieckich. Wysadzono wszystkie mosty drogowe i kolejowe.

Wkroczenie Rosjan do Prus ostatecznie przekreśliło możliwość ukończenia budowy kanału. Był to koniec jednego ze zdumiewających i śmiałych projektów. Po II wojnie św. Prusy Wschodnie zostały podzielone na dwie części, pomiędzy ZSRR i POLSKĄ LUDOWĄ. Kanał również został podzielony wedle nowej granicy. Polsce przypadło 20 km kanału a ZSRR 30 km.

Jak wspomniałem kanał był w 90 % ukończony, wypełniony wodą. W części kanału po naszej stronie najbardziej okazałym z obiektów jest śluza nr 1 (górna) Leśniewo Górne. Jest to jeden z najbardziej okazałych obiektów na trasie kanału. Zarazem początek drogi wodnej. Od j. Mamry można wpłynąć łodzą praktycznie pod sama śluzę. Dalej kanał kończy się wielkim wałem ziemnym po przejściu 50 metrów widać już olbrzymi betonowy obiekt śluzy Leśniewo Górne. Różnica poziomów na śluzie wynosi 15,7 m. Poniżej znajduje się śluza nr 2 (dolna) Leśniewo Dolne, dalej kanał wpada do jeziora Rydzawka. Ogółem różnica poziomu na tym odcinku wynosi 33m. jest to jedyny fragment kanału gdzie na tak krótkim odcinku była niwelowana tak ogromna różnica poziomu pomiędzy jeziorami Mamry (116,49 m n.p.m.) a j. Rydzewo (83,3 m n.p.m) obiekt w Leśniewie był ukończony w 40%.

Z całego Kanału Mazurskiego właśnie Leśniewo (śluzy nr 1 i 2 ) stanowiły największą przeszkodę w uruchomieniu kanału ze względu na niski stopień zaawansowania w budowie. Pozostałe obiekty były praktycznie już gotowe, jak np. śluza nr 3 Piaski była w 100 % sprawna. Po wojnie kanał całkowicie popadł w dewastacje. Wszelkie urządzenia mechaniczne zastały zdemontowane przez wojska radzieckie, reszty zniszczeń dokonali nowi mieszkańcy tych ziem. Do lat 50 wszystkie obiekty zostały doszczętnie ogołocone ze wszystkich elementów metalowych i drewnianych. Został sam beton! Analogicznie się stało po stornie ZSRR. W dużej części kanał jest już całkowicie niedrożny. Dziś mógłby być wielka atrakcja turystyczną jak podobne drogi wodne na zachodzie Europy. Niestety od samego początku idei, potem budowy, Kanał Mazurski prześladował wielki niefart. Dziś jedynie śluzy nr 1 i 2 w Leśniewie, przypominają o wielkim dziele inżynierii wodnej.

Wspomnę że do niedawna, obiekty w Leśniewie budziły wiele kontrowersji. Ponieważ z powodu ich monstrualnych rozmiarów snuto teorie iż porucz funkcji śluz miały pełnić funkcję dodatkową jako małe stocznie do budowy okrętów podwodnych. Jest wielu zwolenników tej teorii. Głównym argumentem za ma być oprócz monstrualnych rozmiarów fakt że na śluzie nr 1 wisiała wielka „gapa” wykonana z mosiądzu. To miało nadawać śluzie rangę obiektu militarnego! (legenda głosi że „gapę” Rosjanie zrzucili na dno kanału, ponoć leży tam do tej pory)
Do dziś sprawa nie jest rozstrzygnięta!

Wszystkim serdecznie polecam odwiedzenie tego niezwykłego miejsca!
Obecnie śluza wykorzystywana jest komercyjnie, zjazdy na linie, skoki na linie. Jest tam utworzony park linowy.
Więc oprócz zwiedzania można również pobawić się w sporty ekstremalne.
Nie opodal znajduje się siedziba OKM w Mamerkach

Reklama

Miejsce zdarzenia mapa Historia i Rekonstrukcje

LEŚNIEWO – KANAŁ MAZURSKI (NIEUKOŃCZONE ŚLUZY) komentarze opinie

  • Marcin Jans 2011-01-08 00:00:00

    Dziękuje za uzupełnienie artukułu ;)
    co do wpływania łodziami - przyznaje ja tego nie próbowałem, jest to powtórzenie zasłyszanych historii, może chodzi o kajakarzy ;) bo przeniesc kajak to nie problem sam to robiłem!
    a co do u-bootów!
    przytoczyłem tylko krążąca legende.
    o tej legendzie jeszcze wspomnę...zbieram materiały! ;)
    faktem jest jednak że śluzy w Leśniewie mają inne założenia konstrukcyjne od pozostałych 8 śluz. Przykladem może być śluza nr 3 w Piaskach. Budowa głowy głównej sterówki śluzy jest zupełnie inna od śluzy nr 1.  ( śluza nr 2 jest blizniaczo podobna do nr 1).
     

  • Grzegorz Jaczyński 2011-01-08 00:00:00

    Ciekawe, choć z oczywistych powodów bardzo skrótowe przedstawienie tego ciekawego tematu.Kilka nieścisłość wymaga jednak sprostowania.1. Pierwszy projekt (z lat 1849-1862) przewidywał długość  ok. 50 km, różnicę poziomów 111 m i 6 stopni wodnych. 2. Drugi projekt (z 1901r.) to długość  50,2 km, różnica poziomów 111,5m i 10 stopni wodnych.3. W latach 1922 - 1924 prace były prowadzone.4. Prac wznowionych w 1934 nie utrzymywano w tajemnicy - są nawet zdjęcia typowych tablic informacyjnych informujących nie tylko co jest budowane, ale i jakie firmy to robią :-) W tajemnicy utrzymywano oczywiście budowę "Mauerwaldu", i to właśnie prace nat kanałem były dla niej "przykrywką"5. Nigdzie, oprócz legend, nie spotkałem się z informacją o planach przerzucania Kanałem Mazurskim u-bootów - bo i gdzie? Na Mazury? Toż to żadnego sensu militarnego by nie miało.6. Z jeziora Przystań w pobliże śluzy nie dawało się dopłynąć łodzią od czasu przerwania łańcuchów (w latach 40-tych) jazu bezpieczeństwa. Obecnie nawet do jazu się nie da - wybudowano dodatkową tamę. Miało to głęboki sens - w końcu za jazem do śluzy Leśniewo Górne kanał biegnie nasypem, i istniała możliwość "spuszczenia" wody z jezior ;-) 

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"