:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Felietony historyczne, Lekkie sanie służbie Wehrmachtu - zdjęcie, fotografia
Michał Jurasz - blog 30/01/2013 11:22

Autorami niniejszego artykułu są Robert Pasecki z GRH Edelweiss oraz Radosław Świeczkowski.

Przedłużający się konflikt zbrojny pomiędzy Niemcami, a Związkiem Radzieckim państwem
zajmującym olbrzymie połacie Europy i Azji stawiała Niemcy w niekorzystnym położeniu.
Pierwotnie planiści przewidywali , ze Wehrmacht musi wygrać wojnę przed nadejściem srogiej,
wschodniej zimy. Tak się nie stało .
Klimat Rosji był i jest surowy - ze względu na głęboką pokrywę śniegową, dochodzącą nawet do 3
metrów, piechota oraz pojazdy były się w stanie poruszać z trudem po nielicznych odśnieżanych
drogach oraz ścieżkach . Sięgnięto zatem po znanych od wieków środek transportu jakim były sanie.
Klasyczne, typowe sanki okazały się również nie do końca skutecznym środkiem transportu po
bezdrożach. Wąska powierzchnia robocza płóz obciążona transportowanym ekwipunkiem
powodowała ich zapadanie się w miękkim śniegu przez nie spełniały założonych oczekiwań.

W tych warunkach wygodniej było stosować urządzenia o większej powierzchni płaszczyzny ślizgowej.
W tym celu zaadaptowano rozwiązania niektórych typów włók stosowanych od wieków przez
rdzenną ludność mroźnej północy . W Finlandii oraz w rejonie Przesmyku Karelskiego bardzo
powszechnie użytkuje się drewniane sanie typu Akja (akjas , ackja , ahkio, akjo) o budowie łódki,
ciągnięte przez piechurów lub renifery.
Na bazie pozyskanych i zarekwirowanych Akji warsztaty frontowe rozpoczęły produkcję własnych
konstrukcji. Zapotrzebowanie na nie okazało się olbrzymie: zewsząd spływały meldunki i prośby o
przydział tego typu sań; szczególnie ceniły je służby medycznej .
Celem unifikacji i ujednolicenia sprzętu zimowego wydano dyrektywę zawierającą oprócz porad także
rysunki techniczne różnorakiego sprzętu zimowego , min. specyfikacje i typy sań
Na jej podstawie można rozróżnić kilka typów lekkich san typu Akja : które różnią się pomiędzy sobą
konstrukcją i przeznaczeniem.
1. Boots-akja , pulkeschlitten
2. Leichte akja, sperrholz akja
3 .Waffen akja
Będąc rekonstruktorami lubiącymi poznawać historię nie tylko z książek postanowiliśmy pokusić się
na zbudowanie repliki Akji posiłkując się dostępnymi instrukcjami i materiałami ikonograficznymi. .
Nie posiadając wiedzy szkutniczej postanowiliśmy wykonać wariant leichte akji ,a konkretnie model
sperrholz akja . Zbudowanie sań jak się okazało jest niezwykle proste co wyjaśnia dlaczego były tak
licznym i popularnym środkiem transportu. Jednocześnie niezbyt trwały materiał z którego były
zbudowane (sklejka) jest powodem zachowania po 70 latach niewielkiej liczby oryginalnych sań.
Korzystając z zimowej aury wyruszyliśmy w teren, pokrywa śnieżna nie była duża bo sięgała do 20-30
cm nie mniej umożliwiała jazdę na nartach i sprawdzenie san. Obydwie zbudowane akje leichte oraz
waffen okazały się bardzo przydatnymi środkami w terenie . Bardzo duża powierzchnia transportowa
pozwalała transportować żołnierski dobytek czy tez rannego kolegę. Wersja bojowa z ustawiona niej
laweta wraz Maschinengewehr 42 stanowiła platformę o stałej gotowości do użycia, zmianę sektora
mogła wykonać jedna osoba poprzez przesuniecie sań. Tak jak w instrukcji waga sań z ekwipunkiem
wymagała wysiłku dwóch piechurów , pojedyncza osoba była w stanie ciągnąc sanie tylko na krótkich
odcinkach . Podczas poruszania się w terenie nierównym laweta umieszczona na akji wymagała ze
względu na podwyższenie środka ciężkości zamocowania do sań. Pasy z karabińczykami wpinane w
linę holująca okazały bardzo praktyczne umożliwiając szybkie wypięcie się z liny i przejście do innych

czynności. Poniższa relacja zdjęciowa pokazuje zastosowanie wady i zalety tego typu sań
transportowych w terenie.

Dziękujemy za pomoc i udział w zdjęciach kolegom ze stowarzyszeń GRH Edelweiss , SRH Nordland
oraz SH Prusy.
Pragniemy podziękować również fotografowi Marcinowi Marynowskiemu za wykonany wspaniały materiał zdjęciowy.

Reklama

Lekkie sanie typu Akja w służbie Wehrmachtu komentarze opinie

  • Paweł Kubiczek 2013-01-31 00:00:00

    nie. ta co jest tu.. po wojnie słuzyła jako łódka. ale zachowana ładnie i wszystkie okucia w środku. długa. ja sie kładę spokojnie w niej :D

  • Paweł P 2013-01-31 00:00:00

    100 euro nie zabija cenowo ale jak to przewieźć do kraju ? cena kuriera jest zapewne mniej banalna :(

  • Robert Pasecki 2013-01-31 00:00:00

    Jesli mówicie o tych co sa rownierz do kupienia na ogolnie znanym portalu aukcyjnym (pod nazwa topogan) , to owszem sa to ładne sanie tylko odbiegaja od konstrukcji uzywanej przez WH, jest to model powojenny armi finskiej, ale jak sie ktos upiera moze zakupic . Taniej kupic arkusz sklejki i pare gwozdzi, odpowiednio podciac i wygiac . Tak jak robiono w warsztatach polowych, generalnie banalna robota.

  • Krzysztof Hartung 2013-01-31 00:00:00

    Fajne Akje są do nabycia w Finlandii po 100 Euro .

  • Paweł Kubiczek 2013-01-31 00:00:00

    mam taka orginalna do puszczenia...

  • Robert Pasecki 2013-01-30 00:00:00

    Paweł i tak i nie , w poczatkowej fazie byla totalna prowizorka potem aby znormalizowac sprzet opisano go w dyrektywie "Verwaltungsvorschrift „Der Straßenwinterdienst“, Ausgabe 1942, Herausgegeben vom Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen, Seite 199, 200, 201 und 202/203 mit entsprechenden Hinweis: Weiterleitung an Wehrmacht" , opisano tez jej budowe w amerykanskich zrodłąch wywiadowczych
    Normalizacja sprzetu ułatwiala logistykę, transport i cale to frontowe zamieszanie, nie mniej jak zawsze sa odstepstwa od reguły . Jak mieli mniejszy arkusz sklejki to robili krótsza.
    Tutaj masz link do schematu sklejowej Akji z tejze dyrektywy :
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6a/Sperrholz-Akja_Schemata.jpg

  • Paweł P 2013-01-30 00:00:00

    Sama długość różnych modeli Waffen akja była przeróżna widać to często na zdjęciach najkrótsza miała chyba
    1,5 m długości mieściła mg + zapasowe skrzynki z amunicją

  • Robert Pasecki 2013-01-30 00:00:00

    Zgadza sie. ;-)
    W zbiorach muzealnych oraz prywatnych kolekcjach w kraju i zagranicą zachowało się kilka oryginalnych sań . W Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie możemy obejrzeć bardzo dobrze zachowaną boots-akje. Dość nietypowy wariant boots-akji posiada też w swych zbiorach Muzeum Historyczno-Wojskowe w Toruniu. Jeszcze jedna jest w Kazimierzu Dolnym , oraz trafilem tez na forum zdjecia boots-akji wykonanej w kombinacji sklejkowo drewnianej.
    Mysmy wykonali w ramch rekonstrukcji mało znana wersje sklejkową Leichte akja ( sperrholz akja) w tym jedna w wersji waffen akja. Sklejkowe akje ze wzgledu na material praktycznie sie nie zachowaly. A to one wlasnie byly masowo produkowane.
    Jesli okazecie troche cierpliwosci to dosc rozlegly artykuł wlasnie trafia do gazety Militaria , mysle ze w marcu sie ukaze. To co umiescilismy do forum jest tylko drobna namiastką informacji . Gdyby było wiecej pytan zawsze mozeci na priv pisac badz do Edelweisów

  • Przemysław Stępniewicz 2013-01-30 00:00:00

    fajny materiał, ciekawy wypad w tere, zdjęcia piękne

  • Andrzej Skolik 2013-01-30 00:00:00

    W Muzeum Wojska w Warszawie jest zachowana oryginalna Akia, w oryginalnym białym malowaniu.

  • Robert Pasecki 2013-01-30 00:00:00

    To sa zwykle sanki, daja rade tylko na twardym badz płytkim sniegu , w innych warunkach beda sie zapadały . Rosjanie uzywali tez san o szerokiej powierzchni nazywanych włókami karelskimi, sa prawie identyczne jak boots-akja. Szerszy artykuł o akji ukaze sie w niedlugim czasie w Militariach, w/w autorstwa. Pozdrawiam.

  • Mirosław Sochacki 2013-01-30 00:00:00

    Interesujący artykuł, który przywiódł mi na myśl pewne zdjęcie. Przykład lekkich sań w służbie Armii Radzieckiej ;-)
    http://nowas.ro.com.pl/wp-content/uploads/2013/01/Reprodukcja-z-ksi%C4%85%C5%BCki-Raptu.jpg

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"