:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Leszek Giziński - blog 20/11/2012 17:32

Kilka słów o czołgu Pantera (PzKpfw V)

Panzerkampfwagen V nazywany "Pantera" (Sd.Kfz 171) to niemiecki czołg średni produkowany w latach 1942 - 1945 i był on odpowiedzią na radzieckie T-34. Dziś Pantera konkuruje z T34 o najlepszy czołg II wojny światowej. Pojazd swój niechlubny chrzest bojowy przeszedł pod Kurskiem, gdzie co chwilę ulegał awariom. Oczywiście w większym stopniu wyeliminowano awaryjność po tej lekcji na łuku Kurskim. Niemcy wyprodukowali niecałe 6000 czołgów do końca wojny. Wielką zaletą tego czołgu był przede wszystkim pancerz przedni, co sprawiło, że Pantery miażdżyły wroga w starciu czołowym. Pantera miała kilka wersji chociaż "G" była najbardziej popularną podczas wojny. Czołg ważył niespełna 45 ton (co prawie klasyfikowało go do ciężkich czołgów), mógł się rozpędzić do 46 km/h i obsługiwany był przez 5 osób. Pantera uzbrojona była w działo 7,5 cm KwK 42 L/70 (kal. 75 mm). Panzerkampfwagen V na pewno należy do najlepszych czołgów walczących na frontach II wojny światowej.

Podczas Powstania Warszawskiego 2 sierpnia 1944, oddziały batalionu AK "Zośka" zaatakowali 3 Pantery i 2 z udało się przejąć. Powstańcy doprowadzili je do stanu używalności i stworzyli Pluton Pancerny batalionu "Zośka". Nazwano je "Magda" oraz "WP".

Pantera (PzKpfw V)

Poniżej filmik z V Pikniku Lotniczego w Płocku (2011) - czołg Pantera z załogą SRH AA7


Filmik z tegorocznej inscenizacji Powstania Warszawskiego "Stare Miasto 1944"


Oba wozy prezentowane na filmach są replikami, zbudowanymi na podwoziach współczesnych pojazdów.

Reklama

Kilka słów o czołgu Pantera (PzKpfw V) komentarze opinie

  • Leszek Giziński 2013-04-04 00:00:00

    Tak ta Pantera ze starówki jest z inscenizacji "Stare Miasto 1944" z 2012

  • Andrzej Gruba 2013-02-21 00:00:00

    OK.

  • wieslaw wierzejski 2012-11-29 00:00:00

    No tego filmiku ze Starowki z reko. i tym czolgiem nie widzialem.... Kiedy to bylo? 2012 nie, 2011 moze.. ,ale nie przed Reduta na Zoliborzu? Przed impreza byl krotki epizod / GRH Radoslaw i Niemcy/, ale wyszlo byle jak... Teraz nareszcie wstrzymano ruch , bo inaczej..

  • Lech Miłaczewski 2012-11-24 00:00:00

    Pantera miała proste i sprawne zawieszenie na drążkach skrętnych, w przeciwieństwie do modyfikacji zawieszenia Christiego na sprężynach śrubowych bez tłumików drgań, stosowanego w T34. Podskoki T34 na wybojach uniemożliwiały celne strzelanie w ruchu a załoga była wymęczona.
    Z kolei w Panterze zastosowano cienkie koła jezdne ustawione w mijankę, między które wbijało się błoto i kamienie uniemożliwiające jazdę, a zasilanie benzyną było wrażliwe na pożar. Żaden z tych czołgów nie był idealny. T34 były produkowane masowo, masowo też ginęły z powodu nieumiejętnej obsługi i błędnej taktyki. Były okresy, kiedy nie opłacało się ich porządnie malować. Ale one wygrały wojnę i z tego tytułu okazały się lepsze.

  • Leszek Giziński 2012-11-24 00:00:00

    Zgadza się, jest to kilka słów o czołgu. Nie jest to obszerny artykuł ponieważ ja nie uważam się za specjalistę w tej dziedzinie - po prostu chciałem zainteresować tematem. Jeśli ktoś ma ochotę napisać obszerny artykuł o Panterze - to proszę bardzo też chętnie przeczytam. Moje materiały może do tego wykorzystać :) pozdrawiam

  • guenther fuchs 2012-11-23 00:00:00

    Doloze strona internetowa po angielsku z roznymi informacjami dot. wszystkie wersje tego pojazdu.http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-v-panther-sd-kfz-171.htmpozdrawiam serdecznie

  • Ryszard Sodel 2012-11-22 00:00:00

    Replika czołgu PzKpfw V wygląda robi ogromne wrażenie i wygląda bradzo dobrze zarówno w czasie pokazu dynamicznego jak i statycznego.Pierwsza partia 250 Panter była wyposażona w silniki Maybach HL 210P30. Armata KWK 42L/70 o doskonałych parametrach balistycznych budziła strach. Wozy Ausf. D posiadały wieżyczkę typu basztowego i specjalny otwór z boku wieży umożliwiający komunikację między załogą czołgu, a piechotą.

  • Andrzej Skolik 2012-11-21 00:00:00

    Temat wyraźnie mówi, że jest to "kilka słów o Pantherze". Nie jest to szczegółowa antologia, itd...Jak ktoś czuje sie na siłach napisać cos takiego, to chętnie poczytam.Zdaje się, że pierwsze Panthery miały problem z gaźnikiem, a właściwie z pływakiem w gaźniku, który się zawieszał.Kolejną ciekawostką było zalecenie OMIJANIA lasów, gdyż liście i igliwie zapychało siatki wentylatorów nad przedziałem silnikowym...

  • Marek Gręzicki 2012-11-21 00:00:00

    Przyłączam się do opinii poprzedników. Nalezy również pamiętać, że do największych zalet tego czołgu należała konstrukcja i możliwości zawieszenia (max ugięcie drążka skrętnego 550mm) oraz własności balistyczne armaty. Dodatkowo silnik Maybach HL245 był tylko do tego czołgu właściwie dobrany... Wadą tej konstrukcji było niewątpliwie o, że była ona niesamowicie skompliwkowana.

  • Krzysztof Hartung 2012-11-20 00:00:00

    A może jednak trochę bardziej się postarać i napisać coś obszerniejszego ? Jaki jest sens wstawiania wpisów z takimi ogólnikami...

  • Witold Cichowski 2012-11-20 00:00:00

    Wszystko pięknie, ale...proszę do zdjęć z artykułu używać wyrazu "replika" , a przy okazji jest to piękna replika czołgu-gratuluję.

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"