:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Pojazdy historyczne, Policji Państwowej - zdjęcie, fotografia
Paweł F-z - blog 24/03/2017 16:41

Temat samochodów wykorzystywanych przez Policję Państwową nie został do tej pory dostatecznie zgłębiony przez historyków i miłośników przedwojennej motoryzacji. Chociaż ilość pojazdów wykorzystywanych przez Policję w okresie istnienia II RP była stosunkowo niewielka, to ze względu na różnorodność typów i marek aut będących na wyposażeniu tej formacji jest to zagadnienie niezwykle interesujące. Niestety większość zachowanych materiałów archiwalnych czy choćby zdjęć jest na tyle mała, że odtworzenie historii parku motorowego Policji Państwowej jest zadaniem bardzo trudnym. Ten krótki tekst ma zadanie chociaż w minimalnym stopniu przybliżyć jeden z pojazdów, który służył Policji Państwowej.

W niespokojnych latach 20-tych i 30-tych gwałtowne i brutalne manifestacje czy strajki robotnicze były na porządku dziennym. Formacją przeznaczoną do ich tłumienia oraz przywracania porządku były Oddziały Rezerwy Policji Państwowej powołane w roku 1923 i funkcjonujące w największych miastach oraz w najbardziej zapalnych rejonach kraju. Do szybkiego transportu kompanii ORPP potrzebne były odpowiednie pojazdy. Bardzo często do przerzucania policjantów wykorzystywano autobusy należące do cywilnych przedsiębiorstw komunikacyjnych, zwykłych ciężarówek czy samochodów należących do wojska.

Sytuacja zmieniła się w drugiej połowie lat 30-tych, gdy Oddziały Rezerwy Policji otrzymały przystosowane do ich potrzeb samochody ciężarowe Polski Fiat 621 R. Pojazd ten był odmianą produkowanego na licencji od roku 1933 Fiata 621 L (początkowo z części pochodzących z Włoch). Głównym elementem odróżniającym wersję R od wersji L jest rama podwozia, która w wersji R była przedłużona, a w miejscu mocowania tylnego mostu posiadała charakterystyczne wygięcia podłużnic, dzięki którym samochód był niżej zawieszony. Kolejne różnice to większy rozstaw osi, a także sposób montażu tylnego mostu, który w R-ce był odwrócony. Ze względu na niższe zawieszenie podwozie Fiata 621 R wykorzystywane było głównie do budowy 22 miejscowych autobusów komunikacji międzymiastowej i znacznie rzadziej aut ciężarowych. Z ogólnej liczby około 13 000 Fiatów 621 obu wersji wyprodukowanych w Polsce około 2800  stanowiła wersja R.

Konstrukcja

Policyjna odmiana Polskiego Fiata 621 R różniła się od najpopularniejszej wersji 621 L innym, bardziej zaokrąglonym kształtem kabiny kierowcy (brak charakterystycznego okapu), bardziej eleganckimi, masywniejszymi błotnikami kół przednich, większą ładownością i jak wspomniano wcześniej rozstawem osi. Skrzynia ładunkowa została zabudowana czterema rzędami ławek z oparciem, na których namiastkę komfortu podczas podróży zapewniały skórzane obicia. Na każdej ławce mieściło się pięciu policjantów w pełnym rynsztunku. Osoby siedzące na dwóch środkowych rzędach ławek podróżowały odwrócone plecami do siebie. Wraz z kierowcą i dysponentem załoga pojazdu liczyła 22 funkcjonariuszy. Komunikowanie się policjantów siedzących z tyłu z kierowcą umożliwiały okienka znajdujące się w przedniej części opończy i tylnej ścianie szoferki. Załadunek oraz desant z przedziału pasażerskiego był możliwy po opuszczeniu bocznych metalowych burt skrzyni ładunkowej. Na ich wewnętrznych ścianach znajdowały się stopnie, które ułatwiały wchodzenie do samochodu z ciężkim ekwipunkiem. Na tylnej burcie mocowane było koło zapasowe. Osłonę przed czynnikami atmosferycznymi zapewniała brezentowa opończa, której dzielone boki na czas działań zwijano do góry i zrolowane zapinano skórzanymi paskami. Wentylacja przedziału pasażerskiego odbywała się za pomocą niewielkich otworów wyciętych w opończy, po jednym w przedniej i tylnej ściance i po dwa otwory na bokach. Dzięki zastosowaniu znacznie dłuższej niż standardowa rury wydechowej spaliny odprowadzane były poza skrzynię ładunkową. Na zdjęciach prezentujących wypadowe Faty 621 R w czasie zajmowania Zaolzia czy też podczas działania ORPP we Lwowie, na lewej górnej części kabiny Fiata widoczny jest metalowy okrągły element. Jest to prawdopodobnie głośnik syreny. Dach szoferki pokryty był rozciąganym na siatce asfaltowanym brezentem lub sztuczną skórą.

Oddziały Rezerwy Policji Państwowej wykorzystywały kilkadziesiąt samochodów wypadowych Polski Fiat 621 R. Ilość ta nie pokryła w pełni potrzeb formacji bowiem jeszcze w roku 1938 w niektórych wyjątkowych przypadkach ciężarówki na rzecz Policji udostępniane były przez wojsko. Jednak Fiat 621 R pozwolił w znacznym stopniu podnieść mobilność i możliwości szybkiego reagowania specyficznych jednostek jakimi były kompanie przedwojennego odpowiednika dzisiejszych Oddziałów Prewencji Policji. Niestety do dnia dzisiejszego nie zachował się żaden oryginalny pojazd w tej wersji, prawdopodobnie nie przetrwała też dokumentacja techniczna ani instrukcje dotyczące tego pojazdu. W Muzeum Techniki w Warszawie znajduje się jedyny ocalały Fiat 621 R wyposażony w typową odmianę kabiny. Być może za jakiś czas pojawią się materiały, dzięki którym wiedzę na temat policyjnych Fiatów przestaniemy czerpać jedynie z archiwalnych zdjęć.

Źródła: 
Instrukcja użytkowania Fiata 621
A. Jońca, R. Szubański, J. Tarczyński, Wrzesień 1939 Pojazdy Wojska Polskiego.
A. Jońca, Wielki Leksykon Uzbrojenia T.29, Samochody Ciężarowe WP
T. Szczerbicki, Samochody osobowe i osobowe terenowe Wojska Polskiego 1918 - 1950

Reklama

Fiat 621 R w Policji Państwowej komentarze opinie

  • Maria Weronika Kmoch 2017-04-29 15:03:35

    Zbieram się za opracowanie historii policji w pow. przasnyskim w okresie międzywojennym (na zamówienie Komedy Powiatowej), dzięki za ten artykuł!

  • Kamil Szustak 2017-03-26 10:10:37

    Bardzo ciekawe opracowanie. 5/5 ode mnie

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"