:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
Modele samolotów, Heinkel Salamander - zdjęcie, fotografia
Marek Gręzicki - blog 21/02/2010 10:06

Heinkel He 162 Volksjäger, znany też jako Salamander, był niemieckim myśliwcem - drugim myśliwcem odrzutowym przyjętym na wyposażenie Luftwaffe podczas II wojny światowej. Dzierży rekord prędkości wśród pierwszej generacji samolotów odrzutowych.
W 1944 roku, kiedy amerykańska 8 Armia Powietrzna rozpoczęła na nowo dzienne bombardowania Niemiec nad terytorium Rzeszy znowu pojawiły się bombowce w eskorcie myśliwców P-51 Mustang. Wówczas, gen. Adolf Galland (Generalny Inspektor Lotnictwa Myśliwskiego) zrozumiał, że jedyną możliwością zniwelowania przewagi liczebnej wroga jest przewaga technologiczna i zażądał wprowadzenia do produkcji nowych myśliwców odrzutowych.
He 162A był małym górnopłatem o prostych skrzydłach i sportowym wyglądzie, konstrukcji metalowo drewninianej i napędzany był silnikiem BMW 003 umocowanym nad kadłubem, za znajdującą się z przodu kabiną pilota. Jako pierwszy samolot w historii był wyposażony w fotel wyrzucany. Posiadał chowane podwozie trójkołowe z kołem przednim (uwaga na wyważenie modelu - potrzeba dość dużo plasteliny!). Projekt zatwierdzono 25 września 1944, a pierwszy lot miał miejsce 6 grudnia, czyli po niecałych 90 dniach.
Podczas tak szybkiego procesu projektowego nie ustrzeżono się błędów konstrukcyjnych, z których jeden zaowocował rozbiciem się samolotu podczas pokazów. Tak więc prace nad He 162 kontynuowano, cały czas poprawiając konstrukcję i właściwości lotu – szczególnym problemem okazało się zachowanie samolotu przy niskich prędkościach.
Do czasu uporania się ze wszystkimi problemami stało się jasne, że wojna chyli się ku końcowi. Niemniej jednak, ambitny program produkcji myśliwca był kontynuowany. Do końca zmagań wojennych ukończono produkcję 300 myśliwców, a kolejne 100 było w trakcie produkcji. W kwietniu zakończono przezbrojenie pierwszej grupy JG-1 "Oessau" na nowe samoloty. Jak się później okazało pierwszej i ostatniej. W kwietniu i maju 1945 samoloty te w ograniczonym zakresie zostały użyte bojowo.
Cała dokumentacja zdjęciowa pochodzi z Internetu. Zgromadziłem na potrzeby budowy modelu łącznie ok. 120 zdjęć. Budowa trwała ok. 4 miesięcy. Do budowy mojej repliki w skali 1:32 z firmy Revell użyłem następujących zestawów waloryzujących:
• Zestaw uzupełniający nr 2072 firmy Aires (kabina i zespół podwozia głównego),
• Zestaw uzupełniający firmy Aires – działka MG 151/20,
• Zestaw uzupełniający nr 5013 firmy CMK – silnik BMW003,
• Zestaw uzupełniający nr 5012 firmy CMK - uzbrojenie,
• Zestaw uzupełniający nr 5010 firmy CMK – usterzenie.
Kabina pilota została wykonana w całości z elementów nie pochodzących z zestawu fabrycznego. Do budowy repliki wykorzystałem elementy pochodzące z zestawu firmy Aires (www.aires.cz). Warto zwrócić uwagę na dokładność wykonania repliki cockpitu przez Aires… Podobny zestaw firmy CMK (www.cmkkits.com) niestety powiela błędy i uproszczenia Revell"a. Zamiast tych załączonych przez Aires"a proponuję użyć zestawu pasów pilota pochodzących od Eduard’a (www.eduard.cz).
Do budowy makiety silnika wykorzystałem wyłącznie zestaw firmy CMK. Osprzęt i okablowanie silnika wykonałem z dostępnych materiałów na podstawie poniższej dokumentacji zdjęciowej. Z zestawu fabrycznego nie pochodzą żadne elementy. Warto popracować nad okablowaniem silnika. Zestaw CMK jest fajny, ale może być niedokładny. Trzeba uważać przy montażu gotowej repliki silnika do kadłuba. Najpierw proponuję pomalować cały model, potem zamocować płytę pod silnikiem (część 21). Należy pamiętać o dokładnym spasowaniu detali! Okablowanie silnika wykonałem z różnych przewodów dostępnych w moich zasobach. Jednak grubość największych przewodów nie powinna przekraczać 0,5mm
Do budowy płatowca wykorzystałem części załączone przez producenta po dokonaniu szeroko zakrojonych przeróbek. Wszystkie elementy ruchome usterzenia zostały zaznaczone w modelu, i tak;
• odciąłem od elementów modelu i wychyliłem wszystkie powierzchnie sterowe, zastosowałem zestaw CMK nr 5010
• klapy wykonałem w pozycji otwartej pochodzą z zestawu CMK nr 5010,
• pokrywy silnika zostały wykonane w pozycji otwartej i wyposażone w uchwyty i linki technologiczne,
• pokrywa lewego przedziału uzbrojenia została wykonana jako otwarta.
Ponieważ model posiadał wgłębne, delikatne linie podziału blach poszycia, pasujące do dokumentacji korekta dotyczyła wyłącznie ich poprawienia po montażu.
Kokpit, a więc wiatrochron i owiewka zostały wykonane z użyciem elementów fototrawionych pochodzących z zestawu Aires.
Komory podwozia zostały wykonane wyłącznie z zestawu Aires i po montażu nie wymagały dodatkowych przeróbek.
Klapy podwozia głównego pochodzą z zestawu Aires, podwozia przedniego z zestawu fabrycznego, pokrywa komory uzbrojenia i osłony silnika z zestawu CMK Podwozie modelu wykonano przy użyciu elementów załączonych przez Revell’a. Model posiada zestaw uzbrojenia charakterystyczny dla wczesnych wersji He-162 A-2 tj. 2x20mm MG151/20 w zamkniętych komorach kadłubowych. Do budowy modelu wykorzystałem działko MG 151/20 z zestawu Aires oraz zestaw nr 5012 firmy CMK. Wykonałem jedynie lewą komorę aby nie zakłócać linii kadłuba modelu.
Model do którego odnosi się niniejszy artykuł, to samolot o numerze fabrycznym 12074 „żółta 11” pochodzi z 3/JG-1 z Leck/Holstein. Został wyprodukowany w październiku 1944 roku w Schwabisch –Hall. Samolot był pilotowany przez oblt. Emila Demuth’a. Znaleziony w Internecie schemat malowania tego samolotu przedstawiłem w załączniku. Model został pomalowany wg uproszczonych standardów obowiązujących w 1945 roku. Górne powierzchnie pomalowałem farbą RLM 82, a osłona silnika i usterzenie zostały pomalowane kolorem RLM 81.. Dolne powierzchnie płatowca zostały pomalowane kolorem RLM 76. Do malowania użyłem emalii olejnych firmy Modellmaster.







Reklama

1:32 Heinkel He 162 A Salamander komentarze opinie

  • Redakcja galopuje.pl 2010-02-27 00:00:00

    ...i nie pomogło nawet Wunderwaffe. To chyba radość podzielana przez nas wszystkich :)

  • Marek Gręzicki 2010-02-26 00:00:00

    Dzięki za ocenę Paweł. Odnośnie kostrukcji niemieckich to masz rację. Ale wystarczyłoby kontynuować program np Fw190. NIemcy przez gigantomanie Hitlera rozproszyli siły... i dlatego min. szlak trafił III Rzeszę. Osobiście się z tego cieszę:)

  • Redakcja galopuje.pl 2010-02-25 00:00:00

    Konstrukcja sama w sobie ciekawa, a zaprezentowany wyżej model wykonany wg mnie świetnie. Przeglądałem kiedyś ówczesne projekty Heinkela i trzeba przyznać, ze duża cześć z nich była dosyć ponadczasowa, podobnie jak Me 262.

  • Rafał Podsiadło 2010-02-22 00:00:00

    Fachowość w wykonaniu, opis również bardzo dobry.

  • Antoni Andrzej Zawiliński 2010-02-21 00:00:00

    Gratuluje tak udanego modelu a przede wszystkim podziwiam cierpliwość i wytrwałosć.Swoją drogą ciekaw jestem czy są gdzies materiały dotyczące jego,jak piszesz , ograniczonego użycia bojowego? Czy możesz podać jakieś wskazowki?

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez dobroni.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Military Art Sp. z o.o. z siedzibą w Sochaczew 69-500, Warszawska 8

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"